Sockerfritt November – Första 10 dagarna!

10 dagar utan socker har jag bakom mig!
Hur det har gått? Oväntat bra, måste jag säga. Jag trodde det skulle bli tufft/tuffare, för den senaste tiden har det har det blivit något sött nästan varje dag.
Jag har haft lite huvudvärk. Det kan ju vara att kroppen ”avsockras”, men samtidigt har det varit jäkligt intensivt på jobbet, så jag vet inte?

Inga kakor, inga bakelser/bullar. Inget godis, inga snacks. Och ingen choklad…
De få gångerna det har känts lite jobbigt var på fredag och lördag kväll. När barnen satt och åt godis. Men det var nog (sett så här i efterhand) mest tufft MENTALT.

sockerfritt

Inte så mycket att jag egentligen var sockersugen, utan mer att jag försöker att bryta en vana.  Att handen, utan att man tänker på det (!) lätt försöker ta vägen via godisskålen för att slentrian-äta. Eller när jag var på väg att skicka ett SMS till sambon, som skulle lämna tillbaka filmer på hemmakväll:
”Kan du köpa en choklad till mig?” Eller nej, vänta nu… Det kan jag ju inte skriva, kom jag på!

Det är ju inte så att vi har rensat skåpen här hemma heller.
Det finns ingen choklad. Men det finns rätt mycket godis i övrigt som trängs i ett ”lördagsskåp”. Inte EN ENDA gång har jag gluttat på skåpsluckan. Eller ens tänkt tanken. *lite stolt*

Men som sagt. Helgerna och vanan att äta godis är det som känns lite jobbigt. 
Sedan ska jag inte sticka under stolen med att jag ibland kan längta efter att äta lite choklad. Men inte så att jag flippar ur och moffar i mig.
På så sätt är jag jäkligt envis. Har jag gett mig tusan på något, så ger jag mig inte! Någon på jobbet sa att man kan ju ”smyga” med det och låtsas att man klarar det. Men NEJ, det kan man ju inte…! JAG  skulle ju veta att jag fuskar…?!

 

11 thoughts on “Sockerfritt November – Första 10 dagarna!

  1. Ping: Sockerfritt November – Hur gick det? | Rund är också en form – Trail & Träning

  2. PRECIS – du lurar ju bara dig själv om du äter godis/socker i smyg…du låter ju bli för din egen skull..för ditt eget välmående 🙂 Kör på nu!

  3. Åh vilken utmaning! Det svåraste tycker jag också är när det ska vara ”fredagsmys” och ”lördagsmys” (varför var det någon som uppfann det?) det är så lätt att bli riktigt riktigt sugen på choklad. Men det är mest mentalt, för jag vet själv att om det blir en kan det lätt bli fler och fler och fler, tills typ påsen är slut. Grymt jobbat i alla fall och jag tycke inte du ska hänga med din kollega i tankesättet, då ”fuskar” du ju för dig själv (om det är en utmaning du vill göra). HEJA!

  4. Heja dig vad bra.
    Har man väl kommit in i att inte äta socker går det av bara farten. Jag smuttar hellre på ett glas vin till helgen än moffar sött eller chips. Faktiskt. Saknar det inte alls. Lycka till.
    Kram.

  5. Duktig du är!
    Om du blir chokladsugen tycker jag du kan göra hälsosamma chokladbollar på mixade nötter, dadlar, kakao och kokosolja. Super gott och sockerfritt!

  6. Jag äter så mycket godis att när jag gick ned 2 kg på de första tio dagarna när jag skulle testa en godisfri-månad! Jag var sjukt hungrig hela tiden och hatade det.

Kommentera

