En lista om löpning!

Blev utmanad av Frida (tack!) och listor är alltid roligt att läsa (tycker jag)!
Därför nappar jag såklart på utmaningen och skriver några rader om mig och vad jag tycker/känner/tänker om löpning.

Vilken typ av löpare är du?
Jag är i grund och botten en njutnings-löpare. Tycker om att lufsa i skogen och njuta av vackra vyer, ta lite foton. Gärna långa pass, men inte så snabbt.  (Någon som missat detta?) 😛

IMG_4823

Hur länge har du löpt?
Oj… Ja, när var det jag började? Våren 2011 tror jag att det var. Då blev det regelbundet. Jag var ”periodare” när jag var yngre, men fick aldrig in någon rutin på löpningen då.

Hur mycket löper du per vecka?
Det skiljer väldigt mycket. På sommaren när jag får till längre långpass (och oftare) blir det kanske 3-4 mil i veckan. På vintern betydligt mindre. Kanske 1-2 mil ungefär.

Vilket är ditt “feelgood” tempo?
På vilket underlag? På flacken är mitt ”jag-kan-hålla-på-hur-länge-som-helst”-tempo ca 6,30-6,40. I skogen kan bekävmlighetstempot ligga ytterligare 1-2 minuter långsammare/km. Beroende på hur teknisk terräng det är.

IMG_0687

Vad måste du ha med dig på ett pass?
Telefonen! Inte för att jag lyssnar på musik eller poddar, utan för att jag ska kunna ringa om det händer något. Och att jag vill kunna fotografera på långpassen.

Varför springer du?
För att det får mig att må så himla bra! Har jag kaos ihjärnan efter en tuff dag på jobbet så rinner alla jobbiga tankar bara av mig, efter ett par km i löparspåret. Bästa terapin, någonsin!

IMG_0686

Hur ofta köper du löparskor?
Frågar du mig: ”Inte tillräckligt ofta”.
Fråga du min sambo: ”Alldeles för ofta”.
Så ska man dra ett snitt här, så skulle jag säga att det nog är ganska lagom ofta… 😉 Ca 1-2 skor per år kanske. Ibland kanske ytterligare något par.

Var/hur handlar du din löputrustning?
När jag handlar i butik blir det mest på Intersport i min hemort. Annars nästan bara på nätet. Sportamore.se är en favorit, men har även handlat från bl.a. Campadre och runningswarehouse.eu

IMG_0753

Dygnets bästa springtid?
Allra helst sent på förmiddagen. De få gånger jag får till förmiddagspass är då min kropp känns som piggast. När vi pratar vardag; Mycket hellre 17-tiden än tidigi morgon.

Hur ofta tävlar du?
Inte särskilt ofta. Det brukar bli kanske 1-3 tävlingar per år. De flesta i närheten (Gbg-området). Jag är nog liiite för lat för att åka iväg långt för att tävla. Men man ska aldrig säga aldrig…..  🙂

Vilken är favoritdistansen?
På tävling: Troligtvis 5 km. *funderar lite* Fast det är evigheter sen jag tävlade i korta lopp. Dags snart kanske?!
Under träning: Mycket hellre långpass: Ca 15-20 km.

IMG_4021

Har du ett mantra som du rabblar i huvudet när du blir trött?
Inte alltid. Men när jag tycker att kroppen är sådär extra löjlig och vill sakta ner/börja gå brukar jag tänka:
”- Jaha, men en fråga först, Malin. Om du blev jagad av en tiger nu, hade du varit så trött så att du hade varit tvungen att stannat nu? Nej, tänkte väl det. Spring då!”
Elaka, tykna, militärkommentarer till mig själv alltså. Haha!

Springer du helst i grupp eller ensam?
Ensam! 99 fall av 100; ensam! Men någon enstaka gång kan jag tycka att det är roligt att springa tillsammans med någon. Under förutsättning att båda vet om förutsättning och planerat tempo.

IMG_3520

Hur återställer du dig efter ett långpass?
Oj… Det här hade kunnat bli ett lång svar. Efter tävling , när jag tagit ut mig ordentligt (T.ex. Risveden Terräng); Sova, sova, sova. Min kropp vill BARA sova! (Någon annan som känner igen det?)
Och så försöker jag såklart äta däremellan, även om jag egentligen inte är hungrig alls. Konstig kropp…

Vilken snabbhetsträning föredrar du?
Korta intervaller! Gärna 30 sekunders eller 1 minutare med kort vila. Däremot BEHÖVER jag köra långa intervaller, så jag önskar att jag kunde svarat typ ”tusingar” eller ”tvåtusingar” på den här frågan…. 😛

Jag vet att flera har svarat på den här listan (bl.a. Ida, Charlotta och Johanna), innan jag fick tummen ut att anta utmaningen. Men om någon inte har hunnit och är sugen, känn er utmanade!

PS. Om ni har möjlighet att springa med en fyrbent familjemedlem eller bekant.
Gör´t…! Bästa löparkompisen!
 ❤

IMG_1586

8 thoughts on “En lista om löpning!

  1. Vilken kul lista! Älskar svaret om löparskorna. Jag skulle också alltid vilja ha med mig mobilen, just för säkerheten och för att kunna fota om något riktigt vackert skulle dyka upp. Men jag tycker det är så osmidigt…

  2. Tycker så himla mycket om din inställning till löpning, trygg och ohetsig liksom 🙂
    Om den här kommentaren råkar bli dubbel beror det på att jag har haft problem att kommentera din blogg från datorn på senaste, får felmeddelande :/

Kommentera

