Så slipper du springa…

Det diskuterades träning på jobbet häromdagen.
Det är alltid lika…vad ska man säga… ”spännande” (?) Inse hur olika personer verkligen (!) har olika sätt att se på träning (och mat också för den delen). Jag gillar att diskutera båda ämnena och då menar jag inte på ett sätt som trycker ner någon, utan mer att jag kanske kan få någon att tänka efter en gång till.
Det är sällan jag tar upp ämnet, men om någon annan gör det hakar jag gärna på.

Det som togs upp nu var följande.
En kollega hade  i början på året satt som mål att springa 52 gånger under 2015. Dvs en gång i veckan (utöver den styrketräning som h*n  utför flera gånger i veckan).  Och h*n hade nu kommit upp i 48 löppass.

Då utbrister plötsligt en annan kollega:
”- Men om du kör de fyra passen nu i veckan, så slipper du ju springa sista månaden!”

IMG_6394

Va? Hur tänkte personen?
”SLIPPER SPRINGA?” Personligen förstår jag inte alls…

Däremot sett ut någon annans perspektiv; en person som kanske inte kommit så långt att han/hon har blivit ”hooked”, är kanske påståendet helt naturligt (?)

Just där kommer det in;
Det där med att jag vill att människor ska tänka efter en gång till. Ska man må bra måste man hitta något som man tycker är roligt! Som man verkligen kan tänka sig att hålla på med resten av livet. (Eller något som man åtminstone tror sig kunna BÖRJA tycka om, efter ett tag).

Om man gör något bara för att man ”måste”. Eller något man egentligen vill slippa; ska man verkligen göra det då…? Eller ska man fortsätta att leta – Hitta något du älskar att göra – för resten av livet ? 🙂

10 thoughts on “Så slipper du springa…

  1. Ja det där är så konstigt. Kommer att tänka på en omröstning i nån löpartidning som jag läste för ett tag sen, där man hade fått ange varför man sprang. Alla alternativen var typ ”för att det är skönt efteråt” eller ”för att gå ner i vikt” etc. INGET av alternativen var ”för att det är roligt”. Hallå alltså…

  2. Ja, tänk om ”folk” bara kunde förstå hur kul det är när man hittat en träningsform som passar både kropp och huvud. Då vill man inte slippa. Man vill inte hitta ursäkter för att låta bli. Man vill hitta möjligheter för att träna lite till. Man vill ju liksom unna sig mer träning! 😜

  3. Jag önskar ofta att jag slapp borsta tänderna. Gäller samma resonemang där? 😉
    Vissa grjeer kan man tyvärr inte slippa ifrån. Men springa känns inte som en sak man borde tvinga sig till (kanske ett tag då, för att kunna avgöra om man verkligen vill slippa), det finns ju så många andra träningsformer. Förhoppningsvis kan alla hitta någon som de verkligen gillar.

  4. Om man vill SLIPPA springa då ska man inte springa. Då ska man hitta en träningsform som man tycker om. Som man längtar efter och som man mår bra av att göra. Löpning passar inte alla. Precis som alla inte gillar zumba, innebandy eller styrketräning. Visst kan jag tvinga mig att dansa zumba en gång i veckan ett helt år men vad är vitsen, varför inte göra något jag gillar när jag ändå tränar? Det gäller bara att hitta vad man tycker om. Är övertygad om att det finns en träningsform för alla.

    Btw reagerar jag likadant på alla mirakelträningsmetoder, när man bara ska träna 3 minuter och få samma effekt som långpasset. Men hallå, jag tränar ju inte bara för effekten. Jag tycker det är underbart att springa två timmar i skogen, varför ska jag gå hem efter tre minuter då?

  5. Haha ja det är märkligt det där… själv älskar jag att springa samtidigt som jag hatar det. Jobbigt och svettigt och smärtsamt… men SÅ KUL! Och grymt av din kollega att hålla igång så länge 😀

  6. Det är lite samma tänk som när jag började springa och folk utgick ifrån att det bara var för att bli fit. ”-Har du gått ned mycket?” var en rätt stående fråga. Det var liksom inte DET jag tyckte var mest spännande att diskutera kring min löpning. Det var ju så himla kul att springa bara! 🙂

  7. Hear, hear! Jag reagerar som du när folk säger ”slippa träna” på olika sätt. Eller i matsammanhang: Det är unna mej hit och unna mej dit, som om mat liksom är nånsorts straff…? Jag tänker ju att man tränar och/eller rör på sig för att kroppen i sanning mår bra av det OCH huvudet 😉 och när jag äter ska det vara gott i princip alltid = jag unnar mej bra och god mat jämt ju! Äter och tränar för livet!
    Kram!

Kommentera

