Black Friday…

…nu kommer jag kanske låta väldigt konservativ.
Men vad är det för jäkla påhitt? Ytterligare en kommersiell högtid; är det DETTA vi känner att vi vill addera från våra vänner, ”out west”?
Att det är just detta vi behöver i våra liv, i en redan materialfixerad värld, som är full av utbrändhet och stress…? Handla mer. Handla ännu mer prylar?

Jag väljer att citera något som kloka Madde (fitnesscoachen.com) , skrev på sin facebooksida tidigare idag;
”Black friday. Konsumtionshetsens moder. Om det är något vi behöver ge oss själva mer av så är det rörelse och aktivitet, inte fan är det prylar! Köp dig själv en timme friskvård idag. Kompa ut tidigare från jobbet, ta en långlunch. Ge dig ut i skogen och rör på dig eller gå till gymmet.”

Är det egentligen inte väldigt enkelt?
Att det vi behöver mer av är; Tid ❤ Rörelse ❤ Kärlek ❤ Kramar ❤ Stillhet.
Så strunta i köpcentret / webshopen.
Krama dina barn. Kyss din partner. Yoga. Spring. Läs en bok eller bara blunda och andas. Gör något som gör dig glad och avslappnad. Ok?  🙂

blackfriday

16 thoughts on “Black Friday…

  1. Japp, så sant. Hellre investera tid än prylar. Själv har jag tagit omvägar kring affärerna för att slippa eländet den här helgen. Men mat var vi ju tvungna att handla, det räckte för idag. Puh

  2. Jag kan tycka om man är behov av något och man kommer att spara ett par tusen pga Black Friday så är det helt ok!! Men inte köpa för köpandets skull 🙂

  3. Glöm inte Cyber Monday 🙂
    Men visst jag håller med dig, här är det inte lika hets över det som hos ”grannarna”, jag kunde lätt gå runt i affärerna idag utan att trängas eller stå i kö i hundra år.

  4. Mkt märklig tradition som vi liksom bara huxflux anammat. När hände det? Däremot var jag lite extra smålänning och passade på att köpa lite träningskläder som ändå skulle beställas.

  5. Varför inte göra båda. Träna och må bra och dessutom handla billigare julklappar.
    Såg annons på sin blogg här över att Adlibris hade 20% på allt som sin Black Friday. Så nu ska jag in och beställa någon bra träningsbok.
    Ha en trevlig kväll!

  6. Även om jag igår skrev ett inlägg om en amerikansk tradition som jag saknar så håller jag med dig fullständigt gälland Black Friday! Känns otroligt onödigt och du har rätt, det är inte köpkonsumtion som vi behöver. Bra inlägg helt enkelt.

  7. Skriver under på det. Och ändå dras jag med i konsumtionshetsen. Konsumtion har kommit att bli den nya religionen. Och allt som USA gör ska vi i Sverige kopiera.

Kommentera

