Tufft långpass & bästa återhämtningen!

Kroppen var inte alls pigg när jag vaknade igår morse.
Därför lät jag den vakna till liv och startade dagen på ett mycket lugnt sätt. Åt frukost, tittade på tv, läste bloggar och bara tog det lugnt.

Vid lunchtid sa jag till sambon:
”- Jag sticker ut en kort sväng med Love i alla fall. Jag hade tänkt mig ett långpass idag, men jag orkar verkligen inte”.

Lurad…! Inte sambon alltså, utan jag själv.
Tassade iväg och det var verkligen lika segt, som jag hade föreställt mig. Tänkte att jag tassar på och ser hur långt jag orkar. Om inte annat; tempot var jättelångsamt, så om jag ångrade mig och ville springa långt, kunde jag göra det.

Det var just det som hände. Att jag ångrade mig alltså.
Jag har någon mental spärr.  Att springa ett långpass på en rundbana känns rätt jobbigt. Att däremot bara springa 7 km är ju ingenting! Att jag sedan måste ta mig hem också, det är ju bara en nödvändighet. Mentalt lättare; från A till B tillbaka till A. Någon som är likadan? 🙂

Det känns mer som vår än vinter ute, när det forsar i skogarna! 
Konstig känsla, nu när vi snart går in i december månad! Var är snön? Inte ens minusgrader…?

Oavsett hur lättlurad min hjärna är;
Jag var REJÄLT trött när jag kom hem efter nästan 14 km. Jag hade ju träningsvärk efter torsdagkvällens tuffa benpass. Kanske var det redan slitna ben som gjorde att det kändes så himla tungt?
Fast å andra sidan har jag inte sprungit särskilt många långpass på sistone heller. Senast var nog delar av Nordvärmlandsleden för över en månad sedan.

Ovanan, eller kanske t.o.m. en kombo av det och träningsvärken?
Men som alltid; skönt när man väl kommer hem! Lite extra skönt den här gången, måste jag erkänna.

IMG_7419

Efter en varm, skönt dusch avslutades kvällen på stan.
Hela familjen åkte in till Restaurang Cyrano som bl.a. är kända för sina pizzor.
”Dubbla bottnar – 20 kr? Varför kan man beställa dubbla bottnar….?” frågade jag sambon.

Sedan förstod jag. Ugnsbakade, jättetunna men krispigt goda bottnar!
Jag tvekade in i det sista, men valde till slut en pizza med Roquefort, prosciutto, päron, honung och valnötter.  Jag ångrade mig inte en sekund. Sååå god!!! Det blir absolut en repris på den! 🙂

IMG_7411

7 thoughts on “Tufft långpass & bästa återhämtningen!

  1. A-B-löpning är alltid mer motiverande än rundor. Det händer att jag sätter mig i bilen när mannnen ska iväg någonstans och hoppar av på vägen för att springa hem. Springer man fram och tillbaka är det dessutom jättelätt hänt att det blir långa pass för jag tänker ”bara en kilometer till sen vänder jag” och så tänker jag så ett par kilometer utan att riktigt reflektera över att varje extra kilometer bort blir lika många extra kilometer hem 🙂

  2. Vad lurig du är. Bara tassar iväg och känner av lite. Å så drämmer du till med långpass! Förstår den härliga känslan efteråt!

Kommentera

