Julmys eller julstress?

Välkommen December!
Någon typ av julkänsla har i alla fall infunnit sig hemma, även om vintern i övrigt verkar dröja. Jag ä.l.s.k.a.r. de varma ljuset från adventsstjärnor och ljusstakar, under morgon och kväll och njuter extra mycket dessa mörka timmar.

Vi har inte köpt en enda julklapp än.
Eller nä, nu ljög jag faktiskt. EN julklapp är inhandlad. Märkligt nog känner jag ingen stress (än). Kanske för att jag mentalt tycker att hela grejen med prylsamhälle är obeskrivligt överskattad!
Vad är det för fel på att tillbringa jul i en stuga i fjällen. Öppna några enstaka julklappar framför en varm brasa, samtidigt som man äter hemmagjorda köttbullar och dricker julmust. Mitt drömscenario ❤ – som jag hoppas kunna förverkliga (vilket år som helst…) 🙂

Har ni hört: ”Men det är klart att barnen ska ha…  [… ]  Barnen vill ju ha….”
Nej, barnen varken ska eller vill inte ha 20 julklappar var!
Dagens julklappshets landar bara i att barnen inte VET något annat, eftersom deras föräldrar har ”vant” dem vid att få många julklappar. Från det att de kunde krypa!
Eller en annan diskussion som dyker upp; Där en förälder menar att man ABSOLUT inte kan köpa endast en dyr julklapp till ett barn, medan de andra barnen får 6 stycken (billigare).

”Jo, men det var en DYRARE julklapp”, försöker jag.
Det är väl inte kvantiteten det handlar om? Som om barn kring tonåren (eller strax därinnan) inte skulle inse att deras dator/iphone/märkeskläder (eller vad det nu kan vara) är dyrare än 7-åringens Cubus-jeans, ritblock eller pyssellåda med pärlor?! Idiotförklarar vi barn/ungdomar? Tror vi att de inte kan räkna eller kan tänka logiskt…?

Ursäkta, nu tappade jag tråden… 😉
Vad gäller julstress i övrigt.
I år vägrar jag. Blir stressad alltså! Det enda jag (delvis) har planerat är att ta ledigt en eftermiddag för att baka lussekatter med barnen. Det är det enda.

Mina tips för en lugn, mysig jul:

  • Sänk förväntningarna!
  • Köp färre julklappar och istället kanske fokusera på julklappar med ”känsla”. Och de du köper, kanske du kan köpa på nätet?
  • Du måste inte baka/göra 18 olika typer av julgodis…
  • Ditt hus/lägenhet behöver inte vara tagen ur en inredningstidning med jultema. Gör det DU tycker om. Och pynta kanske i mindre skala.
  • Istället för 14 olika julrätter/jultillbehöver, laga det som du tycker mest om. Alternativ kolla om ni kan ha middag a-la knytkalas?
  • Fråga dig själv: Vad är viktigt för dig?
    Att allt blir perfekt, eller att du faktiskt är med dina nära och kära på julafton? ❤
17 thoughts on “Julmys eller julstress?

  1. Hej!
    Nu har jag läst ikapp mig lite. Har inte varit så flitig den senaste tiden ❤
    Julen för mig är nära och kära ❤ Tyvärr har jag jobbat mycket kring jul de senaste åren =(
    Har tagit det mesta som det kommer. Köper numera bara julklappar till Matteus. Jag köper inte julklappar bara för att utan
    det ska vara något han behöver/vill ha isf. Han får ju saker året om ändå så det räcker kan jag tycka 😉 Tycker det är alldeles för hypat kring jul. Det är inte hur många julklappar man får eller
    hur mycket julgodis/pynt osv man gör utan att få umgås med de runt omkring mig som betyder något <3KÄRLEK<3 Kramar till dig!

  2. Åh vad härligt det är med december, alla ljus och mörkret. Din drömjul har jag också som drömjul, hoppas att det blir verklighet för både dig och mig något år.

  3. Fantastiskt klokt inlägg!!! Du har rätt i så mycket. Hoppas du snart får fira i en fjällstuga. Jag har turen att få göra det för andra året i rad. Ser fram emot att åka skidor på julafton och sen skrota runt i underställ, hela kvällen!

  4. Kan tycka det har gått helt över styr med julklappshetsen. Och det sjuka i att behöva komma på vad man önskar sig bara för att någon ska kunna köpa något, fast man egentligen inte känner behov av det… Och alla onödiga presenter som ges bort bara för sakens skull. Tänk om alla behöll sina pengar och köpte vad de ville ha NÄR de ville ha det istället. Jag gillar att ge bort julklappar när jag ramlat över något som verkligen passar den person jag vill ge den till. Jag avskyr att ge bort julklappar för sakens skull. I år har jag hittat två höjdargrejer till min man och är jätteförväntansfull att se hans reaktion. Men att tvångsköpa en tröja för sakens skull är skit-trist på samma sätt som det är måttligt kul att få presenter som inte är personliga eller utan känsla. 44:e paret kökshanddukar kan jag liksom vara utan…

  5. Vi har carpe diem:at flera jular nu och det är så jäkla skönt! Kommit överens med syskonfamiljer att vi inte byter pengar (=köper julklappar åt varandra, varken åt barn eller vuxna!), utan istället ses vi ju och äter gott tillsammans, spelar galna spel och är allmänt överjästa i varsin soffa 🙂 Då fixar man ju också att satsa, både ekonomiskt och energimässigt, på bättre/behövliga julklappar åt sina egna barn – annars går ju en massa pengar åt att köpa smått, onödigt krafs till höger och vänster. Låter kanske kallhjärtat och radikalt, men det är så befriande! Jul är semester för mej, både innan och under tiden. Vill njuta av (andras, haha) dekorationer och sjunka ner i soffan, träffa vänner över nån glögg och baka pepparkakor av köpedeg, amen.
    Kram fina du!

  6. Är aldrig stressad på jul tack och lov. Vi myser mest runt hemma i Hälsingland och äter chokladpraliner. Dottern har önskat sig ”hårsnoddar och fina fingervantar” 😀 Fast lite mer tänker jag nog skämma bort henne ändå.

  7. Åh så bra Malin, precis så är det! Jag tror på att prioritera TID ihop, AVKOPPLING, SAMTAL och sen SÖMN. Det hinner vi aldrig med annars så det är viktigt när vi är lediga.

  8. Jag håller så mycket med dig. Barn kräver ingenting egentligen mer än det vuxna har prackat på dom om att önska/ha. Lite som barnkalasen som numera har spårat ut. Alla ska ju ha på ett lekland eller liknande. Vad hände med fiskdamm hemma och glasstårta?

  9. Bra skrivet! Skrev ett liknande inlägg förra året – just för att det är så jäkla lätt att dras med bara för att det är såå mysigt! Men ibland är det mysigare att bara vara och skippa allt man vill göra, då flyger ju julen bara iväg.

  10. Jag har precis fått upp lite julpynt (bara två dagar sen i år – framsteg!) och älskar också juleljuset eller vad en ska kalla det!

    Jag har också köpt en enda julklapp, men tyvärr minns jag inte vad det var eller till vem. Men jag tror jag vet var den är, haha. Jag är hopplös på det där. Men jag hakar gärna på din föresats om noll stress. Orkar inte i år igen! Det får bli som det blir, men jag brukar ju kallas presentköparjansson av en anledning. Har en jäkla prestationsångest över det där med presenter…!

Kommentera

