Lucka 1 & 2 – Jävligt Jobbig Julkalender!

Följer ni Saras: ”Jävligt jobbig Julkalender”? Ser att många av er gör det.
Så även jag. Himla bra tycker jag, då det är lätt att välja upplägg själv, utefter lucka och siffra!  🙂


Lucka 1:

Idag  känns det som att jag har träningsvärk i hela kroppen…!
I förrgår blev det ett spinningpass. (Första luckan). Egentligen hade den passat bättre på t.ex. nummer 4, men eftersom man inte kan välja fritt så… 🙂 På agendan stod det:

  • Uppvärmning
  • Tabataintervaller.
    Totalt 4 set x (8 x 20 sek fullt ös) med 10 sek vila emellan. Och 3 minuters setvila, så man orkade maxa på de korta intervallerna. 32 j***a intervaller. (Finns det ingen 32:a i kalendern?) 😀
  • Nervarvning

Jag har (helt ärligt) aldrig kört tabata innan.
Jag har varit lite tveksam till den extremt korta intervalltiden och vad det skulle ge mig, som vill fokusera mer på uthållighet. På pappret tyckte jag inte heller att det lät så himla jobbigt.
Under tiden var det ASJOBBIGT! Flåsade som en älg, var (troligtvis högröd) och i slutet mådde jag illa ett par gånger. Men efter jag hade återhämtat mig, kändes det nästan som om jag ”inte hade gjort något” (Förstå mig rätt). Inte den här utmattade sega, trötthetskänslan man kan få efter längre intervaller, eller tuffare/längre pass.
Men ok… Något det (åtminstone) gav mig, var träningvärk! Så någon typ av nytta måste det ju ha haft. 😛

Lucka 2:

Gårdagen bjöd på styrketräning.
Lucka 2 innebär därför fokus på två muskelgrupper – Axlar och ben. Det blev dock inte så mycket axlar som jag hade tänkt. Att köra baksida gick bra (och där har jag träningsvärk-ont nu!) men däremot har jag nog överansträngt något i vänster axel, för det gjorde ont att köra olika typer av uppåt-rörelser, exempelvis pressar.
Därför blev det bara 3 övningar. Sedan fullt fokus på ben. Och jodå, de gör också ont idag, fast på ett BRA sätt! 🙂

Idag blir det oerhört tajt med tid, men 3 minuter (eller liknande) ska jag nog kunna få ihop.
Den som lever (och läser här) får se. 🙂

julkalender

10 thoughts on “Lucka 1 & 2 – Jävligt Jobbig Julkalender!

  1. Ping: Mitt 2015 – Del 2 – Andra halvåret | Rund är också en form – Trail & Träning

  2. Värsta roliga kalendern. Jag går all in. Kommer på så sjukt roliga saker men jag måste liksom begränsa mig annars kommer det att gå helt överstyr 🙂 I morgon ska jag lägga in något lugnt och fint.

Kommentera

