Lucka nr 4 – Mjukstart & Happy hips!

Plötsligt vaknar man med ett ryck, men vet inte varför man har vaknat…
Efter en halv minut inser jag att vår ena katt springer runt sängen och jamar som en tok. Men vad f**n….?? Klockan är 05.35. Försöker somna om, men kan inte. Tjugo minuter senare går jag upp, ungefär  en kvart innan klockan normalt ringer.

Istället för att sätta sig och glo på tv, mobil eller dataskärmen, valde jag att… hör och häpna! Morgonyoga!
Det har nog aldrig hänt (av samma anledning som jag oooerhört sällan kör morgonjogg);  För att jag är så obeskrivligt morgontrött.

Den här fredagen började tack vare (?) katten (och Saras julkalender) med fyra solhälsningar.
Följt av 4 minuter yin yoga i ”Malasana Pose” (Osäker vad den heter på svenska. ”Huksittande” kanske)?
Första minuten gick jättebra. Minut 2 och 3 kom kroppen in i någon typ av flykt-mode. ”Jag vill inte. Flytta foten. Ställ dig upp. Kan…inte….slappna…av…!!”
Mental fokus, slappna av, aaaaaandas. Tänk på ingenting. Andas.

Med ungefär en minut kvar släppte motståndet. Plötsligt kunde jag ha suttit ett tag till. Bra jobbat där sinnet! Och bra kroppen; just let go. Och glada höfter, som tack! 🙂

9 thoughts on “Lucka nr 4 – Mjukstart & Happy hips!

  1. Ping: Varför ska en sitta på huk - Malasana Pose - Charlotta Sofia springer och trimmarCharlotta Sofia springer och trimmar

  2. Ping: Löparscen-skräcken - Charlotta Sofia springer och trimmarCharlotta Sofia springer och trimmar

  3. Åh vad mysigt det där lät. Yoga innan alla andra vaknar. Men jag är som du, morgontrött. Väldigt svag i köttet i arla morgonstund. Strävar efter att någon gång i mitt liv bli en morgonmänniska 🙂

  4. Låter ändå härligt att du trots lite mindre sömn än tänkt fick en fin start. Jag upplever att om man gör yoga i streak blir det lättare och lättare – det där motståndet avtar.

    Bra jobbat ju!

  5. Hihi. Där är jag tvärtom. Jag ääääälskar min morgonyoga och meditations stund. Tycker dah´gen blir helkonstig om jag av någon anledning inte gör det. 🙂

  6. Oj, imponerad av dina fyra minuter i den där Malasana-tingesten. Jag testade lite nu, tänkte att det såg lite skönt och avslappnat ut… Hahaha, alltså, jag blev darrig i hela kroppen efter en halv minut. Trodde jag hade starka ben:-D Kändes nyttig dock.

Kommentera

