Lucka 8 – Intervalltips!

 Det här med intervaller – Let´s talk.
När man hör ordet tänker många ”usch, vad jobbigt”! Och jo, kör man korta (exempelvis) 200 meters intervaller på nästan maxtempo, med kort vila, så ÄR det kräkjobbigt.

Det måste dock inte vara så! Intervaller är så mycket mer.
I lucka nr 8 i en jävligt jobbig julkalender, bestämde jag mig för att köra ett intervallpass. Jag började köra ett styrkepass med fokus på axlar och övre del av rygg.
När jag var klar med det, kände jag mig ändå inte ”klar” med träningen. Inte supertrött, (även om musklerna var rätt möra). Därför la jag till följande upplägg:

  • Uppvärmning 2 km.
  • 8 stycken intervaller á 2 minuter
    60 sekunder jogg-/gåvila emellan
  • Nerjogg 2 minuter

Jag valde dock att lägga ansträngningsnivån på jobbig, men inte över-jobbig.
Det blev därför ett något lägre tempo än vad jag brukar hålla på 2 minutersintervaller. Ca 30 sek snabbare/km jämfört med mitt tröskeltempo (tempot man orkar hålla i ca en timme).
Svettig blev jag och jobbigt var det, men på ett sätt som gjorde att jag kände mig stark. Lite utanför komfortzonen, men ändå skönt mentalt, då det går ganska snabbt att räkna ner från 120.

Min poäng – Intervaller kan anpassas.

Man måste inte ha ont i ben, lungor eller vara nära att kräkas, efter ett pass!
I alla fall inte efter VARJE intervallpass.

Testa gärna om ni vill och säg vad ni tycker. 🙂

IMG_7543int

14 thoughts on “Lucka 8 – Intervalltips!

  1. Bra tankesätt. Jag tänker också så ibland. Innan. Sen matar jag på så att det svartnar för ögonen. Undrar om det är en sjukdom? 😀

  2. Precis min filosofi, varje minut av årets träning ska vara maximal. Ord som hård och hårt finns inte i min träningsvärld. Det är ofta spända militärer som kör med det pratet (no pain no gain, det som inte dödar det härdar osv, osv ;-), men de är ju ofta inte de bästa löparna direkt.
    Är träningen för lätt är den inte maximal, har den rätt intensitet är den maximal, är den för hård är den på samma sätt som för lätt inte heller då maximal. Detta gäller inte bara intervaller, utan även alla de andra formerna också, dvs. långdistans, distans och snabbdistans. Sedan är det lätt att spränga sig på intervallerna och då ger inte träningen maximal utdelning. Ett tips kan vara att medvetet springa de två första intervallerna en aning långsammare än man borde och sedan på den tredje och fjärde dra upp farten till exakt rätt tempo för att sedan på den femte och sjätte vara uthållig och fortsätta i den farten tills passet är klart (intervallpass 1000 m, 6 ggr).

  3. Jag kör intervaller men nog aldrig så hårt som jag skulle kunna göra??? Eller? Jag tycker att det är svårt att veta vad/var maxet är. Också beror det mycket på dagsform tycker jag. Det som känns som döjobbigt en dagkan kännas helt ok en annan dag.

  4. Det är precis så jag gör när jag ska lura ut mig på intervaller. Övertygar mig själv om att det är ok att inte dö på kuppen. Och vågar nog aldrig riktigt gå all in heller. Det är bekvämare så 🙂

  5. Intervaller är nog lite hatkärlek för min del. Jag vet ju att det är bra för mig, men jag tycker att jag har svårt att välja ”rätt” tempo. Antingen springer jag alltför fort i början, för att sedan inte orka på slutet. Eller så fegar jag och känner mot slutet att jag nog hade kunnat ta i lite mer. Så därför springer jag inte intervaller så ofta som jag kanske borde för att bli snabbare…

Kommentera

