Lucka 12 – Terränglöpning i vårskrud. I December…?!

Den här helgen har ju varit fantastisk.
Är det helt säkert att vi befinner oss knappt två veckor från jul…? Det känns som vår. Lite märkligt känsla och på något sätt känns det ”fel”. Men trots det, valde jag (såklart) att njuta av gårdagens sol och +9 (?!) grader.

Det var längesen jag sprang på min absoluta favoritstig. 
Senaste tiden har det mest blivit löpning hemmavid, på de närmaste grusvägarna och stigarna. Att ta bilen i 10 minuter för att komma till dessa marker, känns inte som någon uppoffring.  🙂 Det har bara inte blivit av. Förrän nu.

Någon dag kanske jag är tillräckligt tränad för att köra transportlöpning fram och tillbaka också (Ca 13-14 km bara tur och retur, utöver sträckan i skogen). Och tyvärr är den transportsträckan asfalt, vilket förmodligen är det som gör det mest avskräckande…

Vyerna på de här stigarna, gör att man tappar andan!
Igår var absolut inget undantag! Ljuset var sådär guldfärgat, som det bara blir när solen befinner sig strax över horisonten.
Magiska sjöar och mossbeklädda trollskogar, där man bara väntar på att få se en liten vätte eller en älva kika fram, om man har tålamodet att vänta en stund.

Första km kändes benen rätt sega och tunga.
Som så många gånger förr… Trögstartad kropp.  Det släpper efter ett tag och sedan flyter det på rätt så bra. Inget supertempo, men ändå en känsla av att det flyter på.

Love njöt också i fulla drag.
Förutom kanske detaljen att hon behövde vara kopplad och springa BAKOM mig. Livet är hårt när man är hund… Haha! 😉

Här hemma brukar jag ha henne lös, för de enda människorna vi stöter på här är grannarna och hon sticker aldrig iväg och jagar vilt, utan håller sig i närheten av mig. Jag hade kunnat ha henne lös även i det här området, men vet att många som vi möter uppskattar att hunden är kopplad.

1 timme och 30 minuter senare var vi tillbaka vid bilen.
Leriga och härliga… Om mitt bagage är rent nu? Njae, ine särskilt. Haha! Vaderna är rätt möra också, efter att ha fått jobba extra. De sjönk ner i leran vid mer än ett tillfälle, kan man säga…

PS. Hur lång tunga kan man få…? 😀

 

12 thoughts on “Lucka 12 – Terränglöpning i vårskrud. I December…?!

  1. Ping: Mitt 2015 – Del 2 – Andra halvåret | Rund är också en form – Trail & Träning

  2. Den transportlöpningen hade jag med glädje skippat för att kunna springa så många möjliga kilometer som möjligt i den där fantastiska naturen! WOW. 10 minuter med bil till paradiset liksom. Vilken lycka!

  3. Så ljuvlig natur!
    Rätt tänkt att njuta – jag lovar att påminna sen när snön når upp till grenen och allt är fastfruset 😉 😛
    Kramis!

  4. Jösses så fint! Värt (nästan) flera timmar i bil! Nu verkar dock kylan komma men så länge snön håller sig borta är jag glad. (det blir ändå bara modd i 08a land…) KRAM

  5. Vilken underbar miljö! Och vilket avlångt land vi bor i. Ser ut som vår hos dig och hos mig är det full vinter, -16 grader idag

  6. Vilken springstig, lyxigt att sådana vägar nära inpå. Vår och sommar springer jag regelbundet på kinnekulleleden men det har inte slagit mig innan ditt inlägg att jag även kan göra det på ”vintern”.

  7. Vackert på alla sätt. Här i Stockholm kom det lite snö idag och nu ikväll är det blixthalka. Var snabb att parkera bilen. Nu ser jag fram emot att få använda mina Icebugs.

Kommentera

