Jakten på protein!

Måndag och VAB blev den här veckans startlott.
Jag kände mig hängig och raspig i halsen under gårdagen. På kvällen blev lill-skiten hängig, fick halsont och feber. Idag har han kräkits slem. Jippi-yeay… Nu, ett par timmar senare, är han superpigg och hans mamma INTE lika pigg.

Men ätit har jag. Favorit i repris!
Ni som följer mig på instagram känner igen frukosten. Jag har nog ätit pinjenötter så det sprutat ut genom öronen senaste året. Haha! *
Tills jag, för ett par veckor sedan,  testade Mr cashew. Ny favvo (Ok, kanske mer en DELAD första plats). Inte något perfekt mat-foto, men färgglatt! Och gott! 🙂

På tal om kost. Anna skrev precis ett blogginlägg som jag skriver under på”Så lurade!”
När blev hälsa samma sak som en ständigt jakt på protein och aminosyror, till varje pris? Och framför allt – I den här  jakten; varför ifrågasätter så få det faktum att det är framtagna, artificiella produkter som vi trycker i oss?

Istället för att (exempelvis) äta två ägg till mellanmål, ska vi tydligen äta en proteinkaka (Såg den i en blogg för ett tag sen, men orkade inte ta diskussionen), innehållande glycerin, gelatin, socker OCH sötningsmedel…?!
Men, just det! Den har ju massor av protein…. Eh? *suckar*

8 thoughts on “Jakten på protein!

  1. Mmmm. Nötter, det äter jag varje dag. Särskilt till frukost.
    Annars tycker jag också om ”ren” mat. Jag upptäckte att när jag lämnade färdiglagade köttbullar och pastaträsket, så kom också matlagningsglädjen tillbaka. Enda ”nackdelen” just nu är att kylskåpet blir överfullt med färska grönsaker när vi veckohandlat. Men sånt kan man ju leva med 😉
    Annars märker jag att jag mår bättre och håller mig mättare om jag tänker på att få i mig tillräckligt med protein, men då i form av ägg, kött, fisk mm

  2. Jag tror folk är på jakt efter det enkla och snabba. Men man blir ju fundersam om man är hälsosam när man trycker i sig olika bars mm istället för ”riktig” mat 🙂

  3. ja vilka tokerier det finns! :-O jag vill det ska smaka som det är menat att det ska smaka. Skulle inte ens få för mig att salta potatisen. :-O Proteinhysterin är crazy! Som ”Proteindrink för kvinnor”. Krya på dig!

  4. Jag vågar inte ens dricka sånt där gift. Rädd att det är det som ska få det att slå över och jag blir knäpp på riktigt 🙂 Hade en period när jag klunkade Holistics protein. Sen kom jag på att ägg är godare. Alla dagar i veckan. En banan till och kanske ett glas mjölk och en är i hamn!

  5. Jag är också så jäkla less på ALL konstgjord mat. Fasen vad mycket skit det finns i butikerna och ibland blir jag så arg för att det är fullt tillåtet. Våra förfäder är förmodligen lätt förtvivlade över all kunskap som gått förlorad!

    Hoppas du slipper sjukdom – men färgglad (naturlig) mat brukar ju göra susen på den fronten 🙂

Kommentera

