Tempofunderingar – Och ”Embrace the mud”!

Har ni haft en bra lördag?
Första rundan efter förkylningen är avklarad, för egen del.

Grått, blött, lerigt och regnigt beskriver väl den på en bra sätt. Men lika glad är jag för det! Leran är ingen fiende, remember? 🙂

Jag började faktiskt med att gå i raskt tempo som uppvärmning.
Sedan lufsade jag långsamt. Långsammare än vanligt. Jag tycker ju att jag normalt sett inte springer särskilt snabbt heller, men när man AKTIVT tänker: ”Låååångsamt” så går det faktiskt att dra ner tempot rejält.


Jag lyssnade noga på kroppen och la in ytterligare några gå-sekvenser för att få ner pulsen, men över lag mest jogg och riktigt lugn, skön känsla. När jag nästan var hemma så kändes det som att jag hade kunnat hålla på hur länge som helst! Jag var inte ens lite trött. I det här fallet är det ju ett utmärkt betyg. Enligt plan. Men samtidigt kom jag på mig själv att tänka:

”Det är ju så här jag ska springa mina långpass, vanligtvis!”
Ännu lite långsammare än vad jag tror! Så att jag verkligen KAN hålla på (nästan) hur länge som helst.
Det är så himla lätt att springa i vanligt distanstempo även på långpassen. Känna att jag är tröttare än jag borde vara efter 11 km och att de sista km hem känns mer jobbiga, än vad de borde kännas… Så nästa gång, AKTIVT tänka: Låååångsamt.

Är ni bra på att verkligen dra ner tempot på era lite längre rundor?
Eller är det även för er (som för mig), lätt att omedvetet springa i det ”vanliga” tempo?

 

17 thoughts on “Tempofunderingar – Och ”Embrace the mud”!

  1. Pulsklockan har verkligen hjälpt mig att hålla hastigheten bättre när jag ser direkt om det går för fort eller för långsamt. Ibland kör jag också 3 km löpning 1 km gång eller långsam långsam jogg. Då känns det nästan som att jag kan hålla på hur länge som helst. 30 km på det sättet var knappt jobbigt och kroppen var i fin form dagen efter. Genomsnittshastigheten blev ungefär 7,5min/km på det sättet om jag inte minns fel. Jag gillar långsamt!

  2. Härligt att du piggat på dig igen! Och underbart med lite snygg lera!
    Jag tycker jag har blivit bättre på det där med att springa långsamt när det ska gå långsamt. Brukar testa farten genom att sjunga. Kan jag sjunga utan att flåsa så är farten lagom. Det är nog tur att jag kutar i glesbygden och inte på storstadsgator – folk kan ju tro att man har mer än en skruv på sniskan. 🙂

  3. Kärringen mot strömmen här 🙂 Det som är svårast är ju att springa snabbt. Långsamt och länge är jag bäst på! Men snabbt hur gör man? Ingen annan som har samma problem?

    • Jag är inte bra på att springa snabbt heller. 😉
      Det jag menade är att jag väldigt lätt springer i samma tempo oavsett om jag springer 5 km eller 15 km. Dvs förmodligen hade jag kunnat springa lite snabbare på 5 km rundorna, om jag bara var noga med att springa (ännu) långsammare på långpassen.

  4. Jo, och sen springer jag mina korta pass för långsamt. Jag skyller på två saker. Först att det är så liten skillnad på ”snabbt” och ”långsamt” när jag springer. Eftersom min maxfart är ganska låg så finns det inte så mycket marginaler. Och för det andra så bryr jag mig inte så mycket, jag gillar att springa i mellanmjölksfart oavsett distans!

  5. När jag springer långsamt så känns det som jag gör fel … och är dålig … så ja, det är himla svårt men igår boed det 16 km i ”rätt” tempo.

  6. Härligt att du mår bra nu! Jag är ganska bra på att sänka tempot när jag måste. Men jag tycker det är skönare att kunna ligga i lite högre tempo när kroppen vill springa snabbt.

  7. Skönt att du är igång. Bra runda!
    Jag har blivit bättre på det, ville gärna bara kuta iväg, men kan behärska mig. Och ja, det funkar =)

  8. Hej! Jag vill ha en julig lista till min blogg och googlade mig fram till din som du la ut den 30 november:)Får jag låna den och lägga ut den på min blogg?

  9. Svar: NEJ! Jag är sämst av alla på lugna långpass. Måste springa i grupp, där någon annan styr farten, för att det ska gå. Grattis till tillfrisknande!

Kommentera

