Gympass med favoritövnings-tips!

Jösses… Det var nästan 3 veckor sedan jag var på gymmet senast.
Vet inte riktigt vad som hände där…? Jag har förvisso inte tränat så mycket alls senaste veckan. Innan dess har nog fokus legat mer på hemmapass och löpning. Men… Better late than never, right? 🙂

Jag tycker ju om att köra styrka!
Som komplement till löpningen. Dels för att känslan av trötthet är helt annorlunda jämfört med ett tufft löparpass, men ändå riktigt skönt på sitt eget sätt. Samt att det förhoppningsvis stärker upp kroppen och håller löprelaterade skador borta under 2016!

Utöver mina rehab/prehabövningar för höfter och vader har jag en favorit som stärker upp rumpa och baksida lår
Kickback i cable crossen.

img_7898
Man kan även köra den utan bänk (framåtlutad), men jag föredrar att köra med.
Börja med benet i samma vinkel som det andra benet på bänken nedan (eller strax framför). Ha en stark core och dra benet bakåt tills det är rakt och pressa till i överläget och försök verkligen få kontakt med rumpan.  Gå långsamt tillbaka till utgångsläget – Dvs håll emot, inte bara ”släpp”!

OBS! Ha rak rygg och parallella höfter!
Jag ser att jag ”vippar över” på fotot. Detta var inte mitt i ett set, utan fotot togs separat efteråt. Inte lätt att fokusera på ett skarpt foto och alla teknikdetaljer på en och samma gång… 😉

Passet i sin helhet (mest fokus på rygg):
* Rodd skivstång, med omvänt grepp: 4×12-15 reps.
* Sittande smal rodd, CC: 4×10 reps.
* Sittande bred rodd, CC: 4×10 reps.
* Tåhävningar, maskin: 3×15 reps.
* Latsdrag: 4 x 8-10 reps.
* Biscepscurl, CC: 3×10 reps/arm.
* Kick-backs i CC: 4×12 reps/ben.

3 thoughts on “Gympass med favoritövnings-tips!

  1. Gym! Tre veckors intervall låter ganska ‘vanligt’ tycker jag 😉 men gött att du kom iväg, jag är säker på att det är bra som komplement till allt ditt löpande!

  2. Den där skulle jag nog behöva köra. Har sjukt dålig kontakt med min rumpa! Det var bara det där med att våga sig på cable crossen… Fegisen jag håller helst till i den maskinfria delen av gymet.

Kommentera

