Vinterkänsla – På riktigt!

Det är verkligen stora svängningar nu!
Från att ha haft flera månader av vinterlängtan, men höstverklighet och plusgrader, blev det plötsligt vinter och kallt. På riktigt! Hemma har det varit ca -11-13 grader vilket är riktigt kallt, för de södra delarna av landet.

Här i Nordvärmland har vi vaknat upp till -20-25 grader!
Det är nästan så att det inte går att andas. Särskilt inte när kropp och lungor är VANA vid typ +2 grader… Övergångsperiod – Noll!

Jag som hade packat ner massor av löparkläder.
Smärtgränsen för mig går vid ca -15 grader (lite grann beroende på hur det känns), men det här känns verkligen snäppet för kallt! Märker att jag redan vid promenader och utomhusvistelse blir väldigt torr i halsen och får hosta, så jag utmanar inte ödet.

Löparabstinens!! Fast det är klart. Med såna här rosaskimrande berg /soluppgångar kan jag nog ”stå ut med” lugna promenader. 😉
Har ni det bra? 

11 thoughts on “Vinterkänsla – På riktigt!

  1. Jag tycker att – – 5 är ok men sedan blir det lite kämpigare. Värst är det för fötternas del. halsen och andningen tycker jag går bra.
    Och förresten …. tack för alla vackra bilder du postar.

  2. Men så kallt det har blivit! Vackert men kallt. Här kan vi alltid hoppas (eller inte hoppas) att Vättern fryser till is. Om kylan håller i sig så är det nog inte omöjligt.

  3. Kom från +35 (med real feel +42) i Kuala Lumpur till -25 i Vasa… Kallt som tusan. Har inte tränat ute än, men det har blivit varmare nu (”bara” -17 idag) så kanske jag ska jogga lite i helgen.

  4. -30 grader här idag så ingen uteträning för mig. Tränar ner till -15 grader och kan också tänka mig väldigt lugn träning till -20 men kallare ‘än så, näe! Då tränar jag inne eller inte.

  5. Vi lyckades åka från Dalarna innan den värsta kylan slog till. ☺️ Men minus fem var det imorse här i Skåne när jag stack ut och sprang.

  6. Försöker igen 🙂 tror inte jag lyckades spara…
    Jamensåklart vi har det bra – hur kan man inte ha det med minusgrader och sol!?! Här (i Gbg) har vi till och med fått liiiiiite snö idag (yay) – jag hoppas på fortsatt kallt och kanske lite snowjogg till helgen 🙂
    Läcker bild du! kram

  7. Den där övergångsperioden har varit lika kort här uppe i Jämtland i år. Man hann liksom inte frysa till innan det blev ruggigt kallt. Men det är som vackrast när det är riktigt kallt! Otorligt fin bild du 🙂

  8. Åh vad vackert!! *hjärtögonsemoji*
    Här var det runt -20 idag och jag kände också av det i luftvägarna när jag var ute och gick. Sen funderar jag så himla mycket över vad jag ska göra med ansiktet? Är så rädd att förfrysa kinderna. Haha, jag kanske skulle satsa på bankrånarstilen..Eller inte…:-D

Kommentera

