Känna sig stark & Våga!

Det är inte så ofta jag kör riktigt tungt på styrkepassen.
Ofta ligger jag mellan 10-12 reps, ibland ner mot 8. Detblir liksom halvtungt, men inte mer än så.
Dessutom är jag pinsamt dålig på att variera; Det är väldigt sällan jag kör 15 reps, men minst lika sällan kör jag 3-6 reps.

Därför bestämde jag mig för att köra just tungt igår.
Att verkligen VÅGA lägga på vikter. (Tekniken är fortfarande viktig såklart! Tänk på det).
Man lägger på vad man tror att man klarar av. Inte för mycket, med risk för att misslyckas. Vad gör det, egentligen? (Så länge man inte riskerar att skada sig).
Jag gör/tänker så i alla fall. Men ofta orkar man ju åtminstone 2-10 kg mer än man tror (beroende på vilken övning/muskelgrupp det gäller).

Sagt och gjort. Jag valde att utmana mig själv!
Och det kändes så jäkla bra! Mentalt är det ganska lätt, med 3-6 reps, samtidigt som det fysiskt sett blir betydligt jobbigare. Och så får man valkar på köpet.

PS. Dear Marklyft – I love AND hate you… 😉

img_8155

Passet i sin helhet.
(De få seten där jag har kört lite fler repetitioner, så är det uppvärmning- eller prehab-set).

* Sittande smal rodd i CC: 4×6 reps.
* Sittande bred rodd i CC: 4×6 reps.
* Latsdrag: 10-6-6-5-6 reps.
* Framåtlutad rodd, skivstång: 4×6 reps.
* Framåtlutad hög rodd, maskin: 4×6 reps.
* Tåhävningar: 3×12-15.
* Raka marklyft, 50-60-60-70-70 kg: 8-6-6-4-3 reps.
* Benspark: 8-6-6-5 reps.

 

Annonser

13 thoughts on “Känna sig stark & Våga!

  1. Marklyft är en bra övning att våga köra tungt om man är själv. Orkar man inte är det liksom bara att släppa. Lite läskigare med knäböj …

  2. Ping: Vem får vara på gymmet? | Rund är också en form – Trail & Träning

  3. Precis så!!! Fast jag måste ju känna att de inre magmusklerna hänger med så än vågar jag inte maxa järnet. Tänk att det ska vara så läskigt att försöka ta i … Inget händer ju mer än att det inte går … eller??

  4. Maken brukar rynka på näsan åt mina valkar och tycker jag är knäpp som inte använder handskar, pahhh, jag bara räcker ut tungan åt honom 😀 😛
    Varierat är the shit, på alla sätt. Ibland vill jag köra tungt och få reps, ibland mindre vikt och många reps. Det sköter sig själv liksom, utan att jag behöver planera, och det vet vi ju att jag inte är världsbäst på… att planera alltså, haha.

  5. Jag är så dålig på att gå till gymmet, ännu sämre på att köra hårt. Att liksom våga ta i! Men grymt av dig!

    • Som jag skrev så är tekniken viktigare, ju tyngre vikter man kör.
      Men så länge man:
      1. Har fortsatt bra teknik
      2. Inga problem sen innan (t.ex. en ond axel eller liknande)
      3. Har en grundstyrka (Dvs muskler och fästen är vana vid någon typ av regelbunden styrketräning).

      Så är gradvis tyngre vikter bara en positiv utmaning för kroppen.
      Om du brukar köra styrka och ex.vis har ”fastnat” på 12-15 reps; utgå från den vikten och öka på med t.ex. 5 kg och se om du kommer ner på ca 8-10 reps eller t.o.m. 4-6 reps. Testa dig fram. 🙂

  6. Jag älskar att köra tungt! Så cool känsla att kolla JAG gjorde det där! Och jag har lärt mig att lägga på mycket mer än jag tror, det är ju själva misslyckandet som på ett sätt är målet med styrketräningen! Om du inte misslyckas med att lyfta vikten är du ju inte klar 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s