Vem får vara på gymmet?

Efter rubriken tidigare i veckan, tänkte jag fortsätta på ämnet.
”Känna sig stark och våga!” Då pratade jag om att vara fysiskt stark och våga utmana sina fysiska gränser. Men så här i Januari-tider, när många har lagt om/till träningen i sina liv tänkte jag skriva lite om den mentala biten.

Jag har läst krönikor och bloggar på nätet där människor irriterar sig på alla nya som befinner sig på gymmet. Personer som skriver att  ”Hur kan ni med att ta upp tid / maskiner, när ni ändå kommer misslyckas?”
Jag blir helt kall inombords när jag läser sånt här!
Som att någon person skulle ha MER rätt att vara på gymmet, än någon annan??

tiger

Jag har även sett flera bloggar, där (framför allt) tjejer skriver att de inte vågar gå till gymmet. Framför allt undviker de fria vikterna, där grabbarna hänger.
Att även om de flesta på gymmet inte stirrar, suckar eller säger något, så räcker det att EN person gör det för att de ska undvika att gå tillbaka igen.

Can you blame them?!
Och vilka är ni som anser er ha rätt att mentalt mobba andra?

Du som är ny på gymmet. Och kanske tycker det är jobbigt att gå dit. Jag förstår att det kan vara tufft, men försök. Försök gå dit ändå. Håll huvudet högt och var stolta. Alla har varit nya någon gång. De flesta tycker att ni är fantastiskt modiga och grymma!
De som eventuellt visar tecken på annat; Det är DE människorna som är svaga individer. Inte ni. Ni är starka! Våga utmana er mentala styrka. ❤ Ni fixar det!

8 thoughts on “Vem får vara på gymmet?

  1. Bra rutet!
    Det tog mig 8-9 månader att våga köra fria vikter på egen hand. Men jag känner fortfarande att jag är inne och tassar på killarnas domäner när jag är där. Men det sitter ju mest i min skalle, inte i det faktiska bemötandet jag får. För det mesta är det ju snälla och hjälpsamma människor på gymmen som gärna hjälper till.

  2. Så himla bra skrivet. Jag är den här personen som helst inte går till gymmet, just på grund av att jag inte kan alla maskiner och är så rädd för vad folk ska tänka.

  3. Rätt rutet. Men sån var jag också i början. Jag gick till gymmet men höll mig i ”nybörjarhörnan” mesta delen. Det kändes tryggast. Det är faktiskt först nu som jag vågar gå en våning upp och köra på ”alla” maskiner. Kram.

  4. Helt rätt!! Känner man sig osäker finns det ju ofta instruktioner att få av en instruktör eller på mitt gym där de har bland annat kurser i nybörjar-gym eller i styrkelyft. Det tycker jag är bra grejer!

  5. Jag blir så arg på de som ser ner på andra på gymmet. Själv imponeras jag istället mest av de som har lite tuffare förutsättningar. Jag inspireras av att se någon som är överviktig kämpa på crosstrainern eller löpbandet. Om de orkar så måste ju jag orka, brukar jag tänka. Och om någon läser samtidigt som de cyklar, så är väl det ändå bättre än att läsa hemma i soffan? På mitt lilla källargym är alla välkomna. Där hjälper vi varandra, frågar varandra, stöttar varandra. På det stora gymmet där jag är ibland kan man istället känna de där nedvärderande blickarna. Själv har jag lärt mig att strunta i dem, men jag förstår att många låter sig påverkas och hindras av dem.

  6. Bra inlägg!! Blir så irriterad på folk som tycker att de kan trycka ner andra och har glömt hur det är att vara ny på något. Alla har vi varit där och ingen ska skämmas för det!

  7. Bra skrivet! Nu går jag inte på gymmet i klassisk bemärkelse i dagsläget, men jag har gjort tidigare och vet precis vad du menar. De där stora breda killarna som lyfter så galet tungt och så står jag där med mina pinnsmala armar och lyfter nån pluttvikt… Men jag vågade! (På den tiden…)

  8. Fint skrivet! Jag älskar nyårslöftena, de som vågar sig till gymmet och vill starta ett sundare liv… fantastiskt! Saken är ju också den att alla som betalar för att gå på gymmet har lika mycket rätt att vara där, rättigheterna ligger INTE i träningsvana, uthållighet, låg fettprocent, snygga träningskläder på en rip kropp… precis som du skriver, det är inte de nya som är svaga, det är de andra, de där som tror sig ha rättigheter för att de svettats ner flest maskiner och vikter i sina dar.

Kommentera

