Läsarfråga: Sele / Koppel när man springer med hund.

Jag fick en läsarfråga (himla kul!) som jag tänkte dela med mig av här.
Det kan ju vara fler som är nyfikna på svaret. Som ni vet springer jag väldigt mycket med min fina Love.
Det händer att det blir enstaka pass utan henne, men i 99,5 % av fallen, får hon hänga med. Hon älskar det och blir hysteriskt glad, så fort jag närmar mig tvättstugan (där träningskläderna finns). Och jag älskar att ha med henne. Se hennes glädje, plus att det känns extra tryggt.

Men till frågan; Den löd som följer:

”Jag följer din blogg och undrar lite över vad du har för hundbälte när du springer? Min hund drar gärna, så det kommer bli tryck i mitt bälte. Men frågan är om man ska köpa ett avancerat bälte med benremmar och väska eller något enklare?”

.
Nu har jag inte så mycket att jämföra med.
När vi hämtade Love (omplacering) så fick vi med en Hurtta Y-sele och ett  Trixie Midjekoppel.
Selen sitter bra och fördelar ”trycket” på hunden och midjekopplet (som har en fjädrande del) fördelar ”trycket” på mig. Dvs om hon plötsligt springer fram lite fortare/drar ett par meter är det ingen av oss som får ett hårt ryck. Perfekt! 

PS. Och jodå, ibland springer hon lös också. När vi inte är inne i stan, eller på platser där risken är hög att stöta på människor (ex.vis elljusspår). Hon lyssnar bra och håller sig alltid i närheten!  Även när vi får möte. Så här nöjd kan man vara då… 😉

IMG_5199

One thought on “Läsarfråga: Sele / Koppel när man springer med hund.

  1. Jag springer också oftast med hund. Tycker dock att midjebältet ofta stör och begränsar mitt löpsteg en aning men å andra sidan så är det grymt skönt att slippa ha kopplet i handen när man springer. Ett tips till de som vanligtvis har hunden i vanligt halsband är att använda sele när man springer, många hundar sliter mindre i koppel när de har sele på sig. För mig som vill att hunden ska dra i selen när jag åker skidor till exempel blir det meckigare. Borde skaffa en sele speciellt för löpningen, hundarna är ju faktiskt duktiga på att märka skillnaden på ”arbetspasset” utifrån utrustningen!

Kommentera

