Länkkärlek, sno ämnesidéer och att (inte) ge ”cred” till andra bloggare!

Hej Lördag och alla ni andra! 🙂
Jag har funderat på en sak senaste dagarna och tänkte höra hur ni tänker kring detta. Anledningen till att jag läser andra bloggar är framför allt:

1. Jag blir inspirerad.
Har man en ”sådan där” dag, där man bara känner för att ligga kvar i soffan, räcker det ofta med att läsa  några favoritbloggar. Vips,  så är man plötsligt sugen på att snöra på sig löparskorna, dra till gymmet eller sätta sig en stund på yogamattan!

2. Den sociala aspekten.
Så himla roligt att lära känna människor, som har samma intresse. Som älskar att träna och som tycker om att blogga/skapa läsvärda inlägg . Att man sedan ”lyckas” träffa en del av bloggkollegorna på olika event, eller att man träffas IRL och sticker ut på en runda, är ju fantastiskt kul!

länkkärlek

Länkkärlek är något inom bloggvärlden som värderas högt.
Ett sätt att visa att man tycker om en blogg, ett inlägg eller en bloggares kloka upplägg och tankar. Jag försöker ofta länka till andra, både nämnda anledningar, men även om jag blir inspirerad av ett bloggämne hos någon annan och väljer att skriva ett inlägg, fast kanske med annorlunda vinkel.

Därför kan jag känna att jag blir lite frustrerad och ledsen när jag inser att andra bloggare skriver om exakt samma sak som jag, kanske ett par timmar eller en dag  efter att jag publicerat ett inlägg.
Där det är tydligt att de hittat inspiration ifrån min blogg, men utan att de alls nämner att de plockat / fått idéer från någon annan…

Har ni någon gång märkt samma sak?
Vad tänker ni kring detta? Irriterande eller ett icke-problem?  (Och då syftar jag självklart inte gemensamma teman, som är överenskomna sedan innan. Inte heller listor som florerar, där man ofta utmanar varandra att svara på samma frågor). 

Och om ni får ämnesidéer från andra bloggar, brukar ni tänka / fundera över om ni ska länka?  Varför / varför inte?

18 thoughts on “Länkkärlek, sno ämnesidéer och att (inte) ge ”cred” till andra bloggare!

  1. Jag har också upplevt det där några gånger, och tänkt att de större som gör så gör det för att de tror att ingen märker eftersom jag är så liten (enda anledningen att de hittat det är på länk till dem från mig skulle jag tro). Sen har jag gjort som Helena skriver ovan. Haft inlägg på gång eller typ klara och sedan insett att någon annan har snarlikt i samma veva. Då länkar jag alltid (för att ge läsaren chans till mer info om samma, men även för att vara tydlig med att jag läst det inlägget innan jag publicerat mitt). Om jag däremot upptäcker det efter att jag skrivit mitt eget, brukar jag kommentera hos den som kan känna sig plagierad med typ ”oj, skrev också om det tidigare, kul att läsa din vinkel etc”. För ibland ligger jag långt efter i bloggläsandet och upptäcker inte att man omedvetet skrivit om samma sak…

  2. Bloggar ju inte, men tänker så här: Om du kan inspirera andra att skriva sin syn o tankar om samma ämne, så kanske det är ok? Eller så kommenterar du lite käckt att du precis skrev om samma sak o att det ju var lite kul att ni var inne på samma spår 😉
    Jag hade troligt föregått m gott exempel o alltid hänvisat till den jag ”fått idén” från.

  3. Såklart man ska länka! det är ju samma oavsett var/hur man skriver. Och samma med bilder också förresten. Jag har märkt att mina ideer har blivit snodda ibland men tänker lite som Anna ovan. kanske jag ska känna mig smickrad? Orkar inte bry mig även om jag kan bli både irriterad och sur.
    Ibland har jag dock märkt att du och jag snuddar vid varandras ämnen utan att vara samma och det tolkar jag som telepati. 😉

  4. Man blir ju fantastiskt glad när en större blogg uppmärksammar ens rader … det ger ju pepp till själva skrivandet. Jag har tänkt samma tanke som du och antar att ibland så plockar man upp sådan som ligger i tiden samtidigt och skriver samma sak, samtidigt. Det finns många exempel i tidningsbranschen där man valt samma rubrik, bild och nyhet osv. Trender går ibland inte att ta på men de kan ploppa upp samtidigt på flera ställen. Jag tycker också det är tråkigt när vissa aldrig någonsin svarar på ens kommentare … Alltid roligt med någon form av respons.

  5. Håller med dig! Länkar alltid (hoppas jag?!?! :S) om jag får en idé av någon annan, men som Charlotta säger så händer det ju ibland att man skriver om samma saker om det är ett ämne som är hett just nu eller hänger ihop med vissa tidspunkter. Du får säga till mig om jag missar länka! 😉

  6. Ja, jag håller ju med er alla här. Normal artighet förutsätter väl att man länkar om man klart fått en idé av någon annan, och det inte är ett så fullständigt allmänt ämne att väldigt många skriver om det. Jag tycker också det är trevligt då bloggare länkar till någon annan bloggare utan att de själva skriver om ett visst ämne, utan av orsaken ”se här, här är en bloggare som skriver om en intressant grej”. Dvs som ett tips.

  7. Det hände mig en gång för många år sedan att en person snodde mina idéer flera gånger inom en kort period. Då blev jag galen… Fast egentligen kanske man ska bli smickrad, vad vet jag? Jag tycker det hör till vanligt hyfs att länka om man hittat inspo någonstans ifrån och försöker alltid vara tydlig med var jag läst något jag bloggar vidare om. Dock händer det att jag helt slumpartat bloggat om samma sak som någon annan, och så kan det ju faktiskt vara. Great minds think alike eller hur är det? 🙂

  8. Jag blir inte paranoid. Läser väldigt få bloggar och de vet jag att jag aldrig plagierar. Har därmed heller ingen aning om någon apar efter mig 🙂 Men sjukt tråkigt är det ju om folk beter sig som rövar.

  9. Jag läser för att få inspo också, jag läser för att jag vill ”lära känna” personen bakom bloggen. Alltid när jag ser något bra att skriva om på min blogg, länkar jag alltid den som har gett mig idén. När det kommer till kommentarer kommenterar jag gärna ofta, men bara åt sådant jag själv känner för och just för att ge den som har skrivit något positivt. Den ska vinna på min kommentar och inte jag själv. Ha en fin helg!

  10. Hallo!!
    Jag tycker att det går ett sus av samma blogginlägg nästan hela tiden! Om någon skriver om polkagrisar (?) så brukar det faktiskt komma fler inlägg om just det ämnet! Det kanske är en slump eller så har fler mer att säga om ämnet!
    Däremot så tycker jag att det är roligt med länkkärlek, det är roligt att hitta nya bloggare, nya sidor!
    Jag skriver lite som jag vill för jag tänker kanske att jag inte har så många läsare haha

  11. Jag tycker själv att det blivit så mycket mer länkkärlek i bloggvärlden nu på sistens än hur det var förut och jag älskar det. Att det är en uppmuntrande och creddande atmosfär snarare än avundsjuka.

    Jag har dock upplevt samma sak där en idé blev rakt av kopierad och det var riktigt trist att inte bli creddad. Samtidigt vet jag själv hur det är när man rör sig bland bloggar och Pinterest och helt plötsligt inte kommer ihåg var man först såg det tipset eller receptet.

    Just recept tycker jag är allra svårast att veta hur jag ska credda. Om jag kokar knäck så är ju receptet relativt vedertaget men en annan blogg kanske skrev om knäck några dagar innan och känner att jag kopierar trots att det är ett rätt generiskt recept. Men jag länkar hellre en gång för mycket än för lite, det ger så mycket mer tillbaka att ha den apporachen tycker jag 🙂

  12. Tycker att det är vanlig hyfs att nämna vart man har hittat inspirationen om man skrivit om samma sak! För det händer ofta, ett inlägg får en att tänka till lite och spinna vidare. Sedan kan det ju hända att man omedvetet skrivit om samma sak. men det är ju en annan sak.
    Jag skrev i fjol ett inlägg om cykelbyxor, skulle precis publicera när jag såg att Elna Dahlstrand hade skrivit om samma sak, lite panik, en snabb läsning av inlägget spm hade en lite annan vinkling, ett mess på fejjan om typ ursäkta men jag bloggar om samma sak i dag, sen fick det gå ut, lite lätt paranoid i bland haha!

  13. Klart man ska credda om man faktiskt inser att inspirationen kom från just X eller Y. Ibland kanske det snarare är så att man gemensamt får inspiration från ytterligare något ställe? Eller att man läst en himla massa bloggar på tåget till jobbet 😉 och när man sedan skriver inlägget på kvällen är det inte alla gånger helt lätt att veta vilket inlägg som var inspiration till vad? Jag skriver ju mest om mig och min träning så det är ju hyfsat safe att inte råka ”sno” nåns ide då 😀

    • Om jag hade lite storhetsvansinne skulle jag annars kunna tro att Cecilia Folkesson snott sin ide till senaste inlägget om plättar/pannkakor från mig 😉 Fast jag hade ju bara 4 recept i mitt inlägg 😀

  14. Paranoid person som jag är: Fick först scrolla igenom dina senaste inlägg och kolla så att JAG inte råkat sno något 😀
    Men det är svårt, det där. Det har hänt mej några gånger också och då blir en ju faktiskt lite sur och ledsen. Jag tycker att det är god bloggetikett att skriva var en fått idén till inlägget ifrån.

    Sen händer det ju också ibland, att en råkar beröra exakt samma ämne samtidigt som någon annan, helt omedvetet. Då blir jag iof också paranoid för att den personen ska tro att jag snott. Eh…får jobba på det där…:-D

    • Har jag inspirerats direkt av någon så försöker jag alltid länka. Såklart! På så sätt kan man ju dessutom få igång en spännande diskussion och det tycker jag är skoj.
      Men säkert kan jag missa ibland: när inspirationen inte har en (för mig) tydlig källa, men den som skrivit om något liknande kanske ändå kan tycka sig vara plagierad. Ibland surrar ju dessutom teman runt i cyberrymden. Man tror att man är originell – men icke!

Kommentera

