Planera eller inte planera sin träning?

Träningen går verkligen i cykler.
Och det kanske är tur det. För att behålla en frisk och oskadad kropp behövs variation. Just nu är jag inne i en period med väldigt lite löpning, väldigt lite yoga, men däremot mycket (tung) styrketräning.
Till skillnad från Anna, som just nu är inne i ett yoga-flow.

Jag har inte aktivt gjort valet, att köra styrka just nu.
Det har bara ”blivit så”. Lyssnar man på kropp och knopp, tror jag att det blir en bra variation i slutändan. I alla fall funkar jag så, vilket jag brukar få bekräftat när jag tittar i min träningsdagsbok/statistik.
Jag planerar ju nästan aldrig min träning eller gör särskilda upplägg och ändå blir det en balans i slutändan. Det känns skönt att veta att sinnet på något sätt är ”självreglerande”.

Jag erkänner dock att jag önskar att jag hade haft ett liiiite större yoga-flow just nu. Jag älskar ju träningsformen och hur det får mig att slappna av (framför allt mentalt).  Jag stressar dock inte upp mig. Förmodligen kommer jag hitta dit snart igen. Jag gör alltid det till slut.

Hur funkar ni? 
Behöver ni planera för att få en varierad träning, eller är ni (som jag); någorlunda självreglerande? 🙂

IMG_2964

Annonser

11 thoughts on “Planera eller inte planera sin träning?

  1. Just nu blir det som det blir, men i perioder är det kul att planera och se resultat. Tycker att det kan vara lättare att motivera sig när man har en planering och man följer resultat på ett annat sätt.

  2. För mig är det nog snarare efter säsong, än humör osv. På vintern faller det mer naturligt att gå in i gymmet för styrketräning eller gruppträningen. På sommaren är det betydligt lättare att cykla och springa. Men jag gillar variation!

  3. Jag lyssnar på kroppen på så vis att jag känner efter om den verkligen vill det jag har planerat. Ibland har jag planerat ex löp-intervaller men det bara går inte för kroppen vill inte. Då gör jag något annat helt enkelt. Jag har en bas men jag älskar testa nya grejer. Det är ju så jag ”upptäckt” mycket av det som jag gör regelbundet nu. 🙂 ”Problemet” är att jag vill göra allt hela tiden. Det där att behöva välja är inte in grej… 😉

  4. Jag är ganska självreglerande. Oftast tränar jag mer styrka under sen höst och början på vintern, typ november- tom februari. Årstiden och vädret gör att det blir svårare att vara ute och träna då. Ofta är det mörkt och ibland hindar kylan uteträning. Mars – oktober tränar jag mer kondition och mindre styrka.

  5. Inte så mycket planering här heller. Numer. Det finns ju så många roliga träningsformer! Men det innebär också att det blir lita hattigt. Bra för hälsan. Mindre bra för löpformen som inte direkt är att hurra över.

  6. Jag är nog någorlunda självreglerande, för att använda din term. Det brukar oftast bli två pass löpning i veckan och ett-två andra pass, som varierar lite beroende på väder/jobb/livet i övrigt. Simning och MTB på sommaren, styrka/yoga inne på vintern. Stavgång om jag sitter för mycket vid datorn, då är det det kroppen vill ha för att räta upp bröstryggen. Jag hade aldrig pallat att köra efter ett program, då hade jag tröttnat på nolltid. Kroppen måste få bestämma själv vad den vill göra just för dagen, annars blir den kinkig 😉

  7. Jag är nog väldigt självreglerad, känner av vad som behövs och när. Men under sommarhalvåret blir det mer löpning än styrka, men ofta förebyggande styrketräning utomhus. =) Gillar variation.

  8. Jag går också mest på känsla, och så länge träningen blir av funkar ju det, tycker jag!
    Funderar dock på att börja strukturera upp den lite mer nu, eftersom jag märker på mig själv att jag gärna hittar ursäkter för att inte hinna med träningen. Och det känns ju inte helt okej!

  9. Jag är också självreglerande, jag går lite på känsla. Jag önskar ibland att jag hade ett mer strukturerat schema men tänker att träning är den som blir av, bättre än inget liksom!

  10. Jag har en ram för min träning men ingen detaljplanering. Förra året körde jag tre pass i veckan vardera av simning, löpning och styrketräning och det är ett ganska typiskt upplägg för mig. Sen kör jag passen i den ordning som passar, varierar varje pass efter dagsform (passar det bäst att springa långpass eller intervaller osv). En vecka i månaden är dessutom vilovecka. Just nu har jag veckomål för distansen på löpningen, samt försöker göra tre styrkepass som förut. Det fungerar för mig – en mer detaljerad planering gör att jag tappar lusten.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s