Kritisera mig – Please!

Bloggnätverket ”Better Bloggers”.

Det är nog ett halvår sedan jag blev medlem. Med det vill jag egentligen bara belysa att det tog låångt tid innan jag upptäckte deras facebook-grupp. Igår kväll satt jag och läste ikapp, tills ögonen gick i kors. Kanske inte bästa tillfället att läsa. Sent på kvällen – trött – Jag kände mig, på riktigt, rätt korkad…?!
Vad insatta alla andra verkar? Vissa diskussioner, kring SEO och bloggdesign, var rena grekiskan för mig. Och när jag läste om samarbetspartners, upplägg, betalningar för blogginlägg m.m. inser jag att jag har mycket att lära…

Delvis är jag galet imponerad av er!
Ni är så himla duktiga (även om jag hatar det ordet egentligen). Ni är verkligen drivande, målvedvetna och inspirerande bloggare!
Samtidigt blir jag lite…jag vet inte…avundsjuk är nog fel ord. Jag känner bara att jag inte har kommit lika långt. (Och det är väl ok). Det får mig dock att börja fundera;

Vill jag ligga i framkant, när det gäller samarbeten, bloggutveckling och promotande av min egen blogg?

Svaret är: Jo, det vill jag. Fast kanske på längre sikt. Samtidigt som det känns lite läskigt. Jag älskar ju att lägga tid på bloggen! Problemet uppstår dock när jag läser de här diskussionerna  och beskrivande inläggen. Jag inser ju (och visste till viss del även innan) hur otroligt mycket engagemang och tid en väldriven  blogg innebär.
Livnär man sig på bloggen, kan jag förstå att man har tid att lägga på den.
Men ni som har ett heltidsjobb vid sidan om och kanske t.o.m. barn. Hur hinner ni med allt…?  *imponerad*

bloggtips

Det här blev visst längre än jag hade tänkt mig.
Det jag vill komma till var följande – Jag kan inte förändra allt. I alla fall inte just nu. För jag känner inte att jag har tiden att göra det. Dessutom tycker jag om att kunna interagera med mina läsare, som det är nu. Däremot skulle jag vilja ändra tänket.

Fokusera på rätt saker och profilera mig på ett annat sätt.

Därför vill jag att ni kritiserar mig. Det är ju ni som läser min blogg, som är experterna. Som vet vad som är bra och inte. Varför läser ni? Vad är det som gör att fortsätter läsa? Vad skulle kunna få er att sluta läsa? Finns det saker som ni stör er på, men som kanske inte är tillräckligt stora för att ni ska sluta läsa?
Gärna positiv kritik (men det är ni så bra på i vanliga fall), så framför allt negativ/konstruktiv kritik. Skriv något. Gärna alla ni som läser. Även ni som inte brukar kommentera. Ok? 🙂

Vad tycker ni att jag ska tänka på? Vad kan jag förändra? Förbättra?

33 thoughts on “Kritisera mig – Please!

  1. Jag tycker verkligen inte du ska ändra ngt med din blogg! Ibland när man känner sig lite nere och behöver se fin skog och en ”vanlig” människa så finns du där 😀 (även om denna kommentaren kommer sent så följer jag din blogg aktivt av den anledningen… :P) Hade gärna sett att du tipsade om lite hur du klär dig när du springer i olika väderlek för det tycker jag själv är så svårt! Annars, snälla fortsätt som du gör. Det peppar så mycket att läsa om någon som visar att träning inte behöver vara supersvårt och pressande!

  2. Intressanta diskussioner här. Själv tycker jag Better Bloggers är grymt, men såklart får man ju bara ut något av det om man har som syfte att tjäna pengar på sin blogg.

    Jag tycker din blogg är grym och gillar traillöpningen mest. Men gillar också när du öppnar dig och berättar om andra delar hos dig.

  3. Kan du liksom inte bara skriva? Jag gillar att du är dig själv och börjar du bli ett varumärke så är jag borta. Jag kräks på alla dom här ”bättre bloggarna” som produktplacerar och produktplacerar och produktplacerar. Man säger sig vara genuin men jag ser mest strategier och yta.

  4. Ping: Det här med bloggutveckling. | Rund är också en form – Trail & Träning

  5. Jag tror det är få bloggare som orkar fejka sin blogg. Jag som själv har väldigt höga ambitioner och dessutom väldigt mycket tid att lägga på bloggen orkar inte ens skriva hela tiden, och än mindre fabricera inlägg som inte är äkta. Det tar för mycket energi helt enkelt. Jag tror man kan lita på att även de största bloggarna är relativt genuina, om de inte har assistenter som skriver bloggen åt dem 😉

  6. Jag gillar att du känns som en helt vanlig heltidsarbetande mamma som gillar att träna men som också ska få ihop det med alla andra delar av livet, och jag gillar att du skriver om Västsverige (annars verkar typ alla bloggare bo i Stockholm…). Jag skulle gärna läsa mer om olika leder och löparäventyr du upptäcker häromkring, och mindre om specifika pass i gymmet (men det intresserar säkert någon annan). Hur som helst: fortsätt vara personlig!

  7. Min blogg är egentligen ingen ”bra reklam” för mig som yrkesmänniska i media branschen. Jag vet att den borde vara mer designad, inte rosa, bättre rubriksättning, mer länkar till andra sajter osv, osv … Jag vet hur SEO funkar men … jag låter bloggen bara vara spontan, från hjärtat och gör det jag hinner och har lust med. Sitter ofta och skriver under frukost och har begränsad tid så jag hinner inte skicka länkkärlek och göra alla rätt. Och det är faktiskt den typen av bloggar jag gillar bäst. De stora, de som gör rätt, de är tråkiga.

  8. jag gillar din upplevelseträning och framförallt traillöpningen bäst; det inspirerar mig till att äventyrsspringa mer!

    jag gillar nog egentligen inte sådana här inlägg för det blir lite konstig känsla i magen hos mig; lite som att större bloggar inte skulle vara äkta för att de driver dem kommersiellt och då är det klart att man får många kommentarer som mest pratar skit om bloggare som gör det. det är förmodligen inte så du menar – och inte heller andra som ibland skriver på liknande sätt. better bloggers är ett branschnätverk för dem som vill tjäna pengar på bloggen så vill man inte det så förstår jag att du känner att det är fel ställe för dig. 🙂

    fler saker jag gillar hos dig: träningsglädjen som jag tycker lyser genom mycket och som jag tokgillar!

    • Kanske finns det flera kategorier av bloggläsare. De som vill ha personligheten, ärligheten, det äkta och personliga. Och de som gillar att läsa fint innehåll och se proffsigt producerar material. Samtidigt som jag tror att kombinationen av de två är det som gör att man kan växa sig riktigt stor. Personligt, proffsigt, äkta. Ska man nå dit krävs väldigt mycket arbete, det är ju trots allt ett jobb för de största. Risken, som jag ser det, är att man tappar/ändrar läsarskara på vägen mellan de två, eller försöket att bli bägge. Kanske försvinner en del som vill ha mer ”person”, men å andra sidan kanske nya tillkommer som gillar det ökade fokuset. Det viktiga är nog att inte tappa bort sig själv på vägen och varför man gör det.

      • exakt; personlighet och äkthet är bra grundstenar för att växa sig stor och yes, det kräver arbete. eller framförallt commitment. tycker du resonerar förnuftigt. jag skrev en kommentar på springerochtrimmar-bloggen som ju länkade till ditt inlägg. tycker du ska läsa den! 😀 kram!!

  9. Håller med Bureborn och Beatatjata. Det är det äkta, humoristiska och ärliga som gör att jag stannar. Inte det stringenta varumärkestänket. Vissa av de riktigt stora gör det riktigt bra, och då gillar jag det. Men hos vissa upplever jag det mest som trist och ointressant storhetsvansinne. Så snälla, trilla inte dit! Om jag får bestämma alltså…

  10. Ping: Vardgsrealism och polerade bloggar - Charlotta Sofia springer och trimmarCharlotta Sofia springer och trimmar

  11. Jag har inget klokt att komma med mer än att jag gillar dig som du är! Du skriver ärligt och personligt och det är precis vad jag letar efter i en blogg. Det märks rätt tydligt när en blogg blir ”proffsig” eftersom det blir för mycket yta och därmed blir tråkigt. Jag förstår att du vill utvecklas men bli inte för tillrättalagd utan fortsätt vara du!

    Om jag skulle säga något negativt (och nu har jag tänkt till en hel del) så är det att jag ibland stör mig på att du blandar kursivt, fet-stilt, underskrivet och olika font-storlekar för mycket. Det finns säkert många som gillar det men för mig är det störande.

    Modigt att be om feedback förresten, det vågar inte jag! Vet inte vad som skulle vara värst, att ingen svarar eller att få kritik! Vet inte ens om jag skulle vilja ändra mig för att få fler läsare, bloggen är ju en hobby och då vill jag inte anpassa mig för mycket.

  12. Jag gillar att du har sån självdistans och kan driva med dig själv 🙂

    Sen bläddrar jag oftast förbi gyminläggen, men frossar å andra sidan i trailinläggen, men det är ju helt enkelt för att jag inte är så intresserad av gymträning, inte för att gyminläggen är dåliga. Men vad du än gör, sluta ALDRIG med trailbilderna! 🙂

  13. Jag tror att du har svaren inom dig själv, tycker mig läsa det mellan raderna (men jag kan ha fel :))
    Håller med Beata tjata, tycker faktiskt att det är aptrist att läsa sponsrade inlägg. Det är det personliga som lockar mig.

  14. Jag läser din blogg för jag vill också bli en som springer så mycket och gärna. Dessutom tycker jag att du verkar så ärlig i det du skriver + att det känns att du är en vanlig person.

  15. Jag gillar att läsa om dina löprundor i skogen. Du tar väldigt fina bilder som inspirerar.
    Din passion för löpning balanserar du med familj och jobb. Och det är så skönt att läsa om hur en riktig människa har det. Inte få det tillrättalagt med förskrivna inlägg med dagliga uppdateringar. Du har en skön stil som jag gärna ser att du behåller.
    Du har också självdistans och vågar bjuda på dig själv. Som sagt, hade det inte varit för dina foton och kommentarer när du provade våtdräkt hade jag aldrig vågat börja ta selfies.
    Fortsätt gärna som du gör och skriv om det som intresserar dig.

  16. Alltså det finns så mycket att lära om det här ämnet. Jag kan också känna mig helt vilsen!
    Jag gillar din blogg för att den är rak och ärlig, du hyllar bra saker och du skriver om motgångar. Det är ingen guldkant och glitter bara utan livet i sig. Så fortsätt som du gör, fina du!

  17. Det jag gillar med din blogg är att den känns så mycket DU. Äkta alltså. Med ups and downs, vardag och fest, träning och liv. Och just det tycker jag du ska vara rädd om. Proffsbloggar må vara snygga, skriva om ”rätt” ämnen, promotade på alla sätt och vis, men jag tycker ofta att de känns välfrisserade och tillrättalagda. De skrivs inte av en person utan av någon som försöker bygga sig ett varumärke. Sånt märks. Behåll det som gör dig geniun! (Strunta i vad vi tycker är mitt bästa råd för att uppnå det. :-))

  18. Asså fy jag kommer låta som världens surkärring nu men du bad ju om åsikter och jag diskuterar gärna vidare så att du förstår vad jag menar, ta det inte för personligt!

    Jag tycker det är SÅ tråkigt när bloggare diskuterar kring hur de vill göra med bloggen. Få den att växa, profilera den, livnära sig på den osv. ”Men gör det då” tänker jag ”och sluta skriv om det”. Oftast hoppar jag över den hör sortens inlägg. Fattar förstås att det finns ett värde i det för de som ingår i ett sådant nätverk eller nåt men för mig personligen, som ”vanlig” läsare blir det tråkigt. Och sänder signaler om att bloggen måste konformiseras enligt andra framgångsrika bloggar för att få fler läsare, fler länkningar, fler klick, fler delningar. Men så är jag inte så förtjust i de stora bloggarna heller… vill ha personlighet och interaktion. Men det kanske jag är ensam om eftersom de stora bloggarna uppenbarligen är Stora så Skit i mig :-).

    Mina två cent, säg till om jag är för hård eller nåt, gillar dig ju!!

    • Nej, det kan du ha rätt i. Men å andra sidan hoppas jag att jag inte skriver om sånt här särskilt ofta (?)
      Att jag frågar mina läsare om tips på bloggförbättring, en eller ett par gånger om året, hoppas jag inte skrämmer bort någon. 🙂

      • Det tror jag inte! att du skrämmer bort nån alltså.

        Har funderat mer på detta, intressant ämne ändå. Observera att detta är MINA åsikter och att jag sannerligen inte är någon självutnämnd bloggexpert utan förmodligen kastar sten i glashus rätt ofta.

        Det jag inte gillar är alltså själva funderandet kring det, i bloggform, jag tycker det är tråkigt att läsa (sorry). Vill man utveckla sin blogg så behöver inte jag vara med på processen liksom, mer än kanske en fråga om vad man gillar och inte. En gång… Sen kan det räcka med konstateranden tycker jag. Typ ”nu har jag valt att ingå i den här bloggportalen, häng med mig dit, det blir kul” eller ”jag kommer göra reklamsamarbeten men alltid vara tydlig med när det är reklam” osv. Det räcker för mig.

        Jag är inte intresserad av traillöpning. Inte det minsta faktiskt! Jag läser dig ändå för att jag gillar dina _beskrivningar_ av det. Jag får ta del av känslan utan att behöva plaska runt i läskiga skogar… Jag är öht inte intresserad av löpning i någon större bemärkelse men gillar ändå att läsa tex träningsblogga och charlotta sofia. För blandningen, för DERAS löpupplevelser, för instick från livet och jobbet och fritiden osv. Hela livet helt enkelt.

        Av de där riktigt stora bloggarna följer jag en knappt handfull. Underbaraclara tex, fast jag inte är vare sig pysslig eller jordbrukande eller retrochic. Älskar ändå hennes blogg för det genuina (!), enkla, vardagliga och samtidigt hennes förmåga att så konkret och enkelt uttrycka sig kring svåra frågor i aktuell debatt. Gillar hennes beskrivningar av hur hon odlar saker även om jag själv totalt ignorerar det faktum att jag har en trädgård. Då gör det verkligen inget att det blir några inlägg som är sponsrade ibland även om jag hoppar över dem. Så det är liksom inte bara intresse som styr mig.

        Att VILJA tjäna pengar på sin blogg har jag heller inget emot. Men allt handlar om innehållet och med den finess man kan presentera det på. Och som sagt, jag behöver inte bli inblandad i själva strategiarbete. Det känns för…strategiskt :-). Och även om det är det (och alla stora bloggar är just strategiska) så vill jag invaggas i någon slags känsla att alla bara är allmänt härliga och spontana (som underbaraclara, även om det förstås ligger massor av tankar och strategi bakom hennes blogg och varumärke).

        Till sist – jag är kanske en vandrande paradox här för jag jobbar med marknadsföring och varumärkesutveckling, SEO och kommunikationsstrategier men gör INGENTING sådant på min egen blogg. Just för att jag inte vill ”jobba” med den. Kanske därför jag blir lite allergisk när jag ser ett alldeles för uttjatat seo-tänk i vissa bloggar (där man upprepar vissa buzzword så himla många gånger för att hamna högre i sökmotoralgoritmerna) så att själva innehållsupplevelsen för mig som läsare blir förstörd. Jag är en kräsen läsare helt enkelt…

  19. Jag har nog ingen kritik att ge eftersom jag gillar din blogg som den är. Ändra något eller så, då kan jag ge kritik. Gillar ditt sätt att blanda träning med vardagsliv, barn och jobb och allt annat, den visar att det går att få ihop vardagspusslet med träning och att det är helt ok att vara lite rund 😉
    Du har heller ingen reklam som flyger runt eller poppar upp och det är skönt, visst förstår jag att om man vill leva på att blogga är reklamen ett nödvändigt inslag men jag gillar det inte..
    Helena.

  20. Jag gillar att din blogg är så äkta och ärlig! Jag kan faktiskt tycka att en del av ”dom pressionella” blir lite väl polerade och i och med att man vet att dom lever på så känns det faktiskt lite mer överlagt/planerat, även om det kanske alla gånger inte är det? Jag vet inte.

    Jag har nån gång känt att det du skrivit varit lite pretto och inte sådär sponant som jag gillar. Ibland blir det lite väl mycket löpning :-/ alltså jag vet ju att det är din grej lite men jag gillar verkligen dina andra inlägg bättre 😀

    Nåt som en del andra bloggare gör som jag blir tokig på är när dom postar typ 7 bilder på samma motiv i lite olika vinklar. Som om dom inte kunde välja typ. Gör inte det. Snälla 😉

  21. Åh, en älskar ju Better Bloggers! Det är så himla bra när bloggare går ihop, diskuterar och stöttar varandra. Jag upplever att bloggbranschen blir så himla stärkt av det, att folk blir modigare (inte minst jag själv) och sätter värde på det jobb de lägger ned.
    Angående din blogg: Älskar den ju! Gillar att du känns så himla genuin och ärlig. Tycker du är extra bra att ta upp ämnen till debatt, du lägger upp det på ett sånt bra och översiktligt sätt och vågar tycka till – Gärna mer sånt. Jag har egentligen inte någon kritik tror jag? Jag tycker det där är så svårt. Jag har själv ställt frågan till min läsare men kände, att även om det gav en fingervisning, så måste jag göra och skriva om det som jag vill, annars blir det ändå ingen bra blogg. Alltså, missförstå mej rätt: Så klart tar jag hänsyn till önskemål men jag upptäckte också att det stressade mej också. Så en bra grej är ju att ha önskemål/kritik i bakhuvudet men ändå behålla sej själv och sitt tänk.

  22. Jag känner lite som du, jag är inte redo att gå hela vägen med min blogg. Jag har för lite kunskap om företagande och har heller inte den tiden just nu. Men jag gillar att skriva och tar det i min egna långsamma takt.
    Jag gillar din blogg som den är. Gillar att läsa om dina turer i skogen och se fina bilder. Jag säjer bara keep up!

    Kram C

Kommentera

