Återbesök & pinsamheter!

Återbesök hos naprapaten – second try.
Jag kände mig rätt nerstämd, efter veckans försök till löpning. Medans jag babblade på om molande värk, muskelsvaghet i framsida lår och nojandet över att jag troligtvis hade en spricka i bäckenet , lyssnade han. Och log.

”- Jag skulle inte sagt att du kunde springa, om jag inte var säker på att du kan springa”.
Eh… ok. Jag förstod knappt hälften av informationen som efterföljde, men tydligen är bäckenleden en väldigt komplex led med massa nervpunkter.

Har kroppen varit begränsad under en längre tid, är det tydligen inte konstigt att den fortfarande protesterar efter en enda behandling. (Fast det känns som jag har haft ont i evigheter! ”My bad”, som inte gick och kollade upp det med en gång).

IMG_1980

Betydligt färre låsningar den här gången, men ändå en del ”rasslande” i rygg, bäcken och höger fot. Sedan skulle han ge sig på min nacke! Han hade svårt att hålla sig för skratt, när han såg paniken i mina ögon och hörde (ännu mer babbel, den här gången) om exorcisten…!

Men jodå, jag överlevde.  Fast jag råkade prutta till lite mitt i en korrigering, av ren rädsla. (PINSAMT!!!)
När han sedan var klar med nacken, frågade han om jag kunde vicka på mina tår. Naprapat-humor gissar jag. Jättekul, verkligen…
Fast jo, lite kul. Jag behövde nog det, mitt i all nervositet. Haha! 😛

12 thoughts on “Återbesök & pinsamheter!

  1. Ping: Högrevsburgare! | Rund är också en form - Trail & Träning

  2. Ping: Throwback March & prioriteringar! | Rund är också en form – Trail & Träning

  3. Haha ☺. Här sitter jag vid köksbordet och ler åt ditt naprapat-besök. Skönt att höra att det går framåt, även om det kan kännas pinigt ibland 😂. Själv ska jag leta fram mina kortaste tights till en omgång av vaden i veckan. Är dönervös för att jag ska glömma raka benen innan. Vill inte bjuda på tre-dagars-stubb 😉

  4. Inte så himla kul att gå till naprapat eller kiropraktor. Jag har testat båda – men är fortfarande inte säker på skillnaden, utom att det brukar göra ondare hos en naprapat. Min nuvarande kiropraktor är väldigt försiktig så det gör inte ont alls. Men du bor väl inte i närheten av Piteå…
    Glöm nu inte bort att det är Alla Hjärtans Dag på Söndag. Och jag har något till alla som älskar sitt hjärta såsom sig själv – http://kikkisandstrom.se/alskar-du-ditt-hjarta-sasom-dig-sjalv

  5. Haha prutta är pinsamt. Fast vanligt. På yogan så vanligt att när jag gick yogalärarutbildningen hade vi ett särskilt avsnitt som handlade om hur man hanterade situationen när någon av deltagarna släppte väder. För att det skulle bli så lite pinsamt som möjligt….

    Är också rädd för knak i nacken. Ryggen är ok men nacken är fasen läskigt.

  6. Hjälp, pinsamt!!!
    Jag var på ett pass för nått år sedan där någon pruttade till under stretchingen. Alla var dödstysta…
    Svårt att hålla tillbaka om man känner sig lite gasig ju den dagen 🙂

  7. Jag dör av skratt, men jag begriper att det kanske inte var helkul att prutta i behandlingen. En gång när jag var på pilates var det nån som pruttade ljudligt i en övning. Obeskrivligt roligt! Men alla höll masken.

    Hoppas det läker snart. Smärtminne kan vara klurigt, jag har testat efter mitt diskbråck. Kroppen var/är liksom rädd i vissa rörelser. Men det hjälper med varsam träning och idogt övande. Kram kram

  8. Jag tycker naparapater är superläskiga! Klarar knappt av det där knakandet och knastrandet. Men du, det låter ju lovande för höften! Om du nu vågar lita på din leende naprapat?

  9. Det finns en hel teori om det som går ut på att kroppen ”minns” smärta och kan börja att associera en viss rörelse (typ löpning) med fara och därför framkallar smärta trots att skadan inte längre finns kvar. Knepet för att bli av med smärtan är att göra rörelsen väldigt lite och väldigt försiktigt så att smärtan inte framkallas så att kroppen lär om och associationen upphör. Det är lite mer komplicerat så klart och det finns en hel bok om det (Torkel har läst den) men poängen är att du nog inte behöver ge upp löpning för resten av livet!

Kommentera

