Att tänka på när man springa trail!

Nu är det snart 4 år sen jag förälskade mig i traillöpningen!
Ni som har hängt här ett tag vet att det var ganska brutal  ”love at first sight”, då jag började springa i skogen på vår/sommar 2012 och då inte alls särskilt långa pass. För att sedan tycka att det var en bra idé att anmäla mig till ett 18 km långt traillopp i september samma år (?!) Det är nog det mest galna jag har gjort i min löparkarriär… Men jodå, det gick ju det med. 😛

Jag älskar att inspirera andra, vad gäller trail !
Att upptäcka naturen,  njuta av den i ett snigeltempo med  ett par löparskor på fötterna; det finns inget bättre!
Därför blev jag så himla glad när jag såg Annas blogginlägg: ”Jag är nyfiken på traillöpning”.  Om hon bara visste vad mycket härligt som väntar. Ok, en del jobbigt också…! 😉

Trailporr och björnskräck
Magi, sen gick jag vilse…

IMG_7024

Hur härligt det än är, händer det (faktiskt) att man frågor sig vad tusan man håller på med.

  • När man plötsligt vurpar ensam i skogen och tackar högre makter att man inte skadat sig mer än genom ett par skrapsår, eller en öm handled/ömt knä.
  • När backarna aldrig tar slut och man bara svär över ens ”för små lungor” eller klena/brännande muskler.
  • När man ser fram emot en torr, fin, teknisk stig men möts av litervis av vatten och/eller lera. (Minns ni min mentala träning/citat: ”Embrace the mud!” Viktigt att komma ihåg för att inte sura ihop där mitt i skogen).
  • Det har (tack och lov) inte hänt så många gånger, men känslan när man inte riktigt vet vart man befinner sig… Tack och lov för eniro-kartan/mobilsändning… En dag är jag kanske inte ”just as lucky”…?
  • Känslan när man känner sig bevakad, när man är mitt ute i ingenstans. Björn, kanin, rådjur, zombi, varg, människa, spöke…??  Alla logiska och ologiska förklaringar dansar vilt i huvudet..

Sååå, nu när jag skrämt upp er… Haha Sorry! 😉
Här kommer mina bästa tips, från ett tidigare inlägg :

7 tips om traillöpning

11 thoughts on “Att tänka på när man springa trail!

  1. En fördel som jag ser just nu är att jag inte behöver fundera på hur fort det går – för jag vet att det går sakta. Och då kan jag skylla på alla rötter 😉

    Att skogen sedan är den vackraste och mest rogivande platsen – det gör ju sitt till. Tack för all porr!

  2. Blev alltför lite trail ifjol. Alltför lite! Vet inte vad det var, men nu är jag desto mera taggad att ta igen allt – allt är förlåtet 😀
    Kram och keep up the good spirit!

  3. Det galna är att när man är som mest vilse på de mest ociviliserade platser, det är DÅ mobilen saknar täckning…. Eller när man ringer efter hjälp och det enda sättet man kan förklara vara man är, är genom att berätta att man ser träd och en kulle….. Fast det finns en charm i det också 🙂

  4. Haha, jag har ju mest kört ofrivillig traillöpning (när jag springer vilse), men jag kan ändå förstå tjusningen med det. Skatås ryggar var ju t.ex. jättekul! Men tjaaae, jag förblir nog en asfaltsnötare tills kroppen säger ifrån 😉

Kommentera

