Snabbaste passet på länge…?!

Den här söndagen kunde lika gärna slutat som en ren slappardag.
Födelsedagsmiddag och mello sent igår kväll, sedan fotbollscup för 8-åringar hela dagen idag. Barn ska köras hit och dit och sambon satt i sekretariatet. Åtminstone halva dagen.
Så fort han var klar där ”dumpade” jag minstingen till honom och drog ut på en löprunda… 😛

Det är oerhört sällan jag springer inne i stan.
Och när jag väl gör det försöker jag hitta så många sträckor så möjligt, utan asfalt. Pigga ben, som drog iväg i snabbare än tröskeltempo. (Märkte jag först i efterhand). Vad hände där? Det kändes så himla lätt?
.

De kanske var de nya dojorna som gjorde det?
Ett par Asics. Mina första par Asics faktiskt. Tycker var och varannan människa hyllar dem. Ändå har jag aldrig fått tummen ur att testa några. Förrän nu.
Och jodå, de kändes riktigt bra! Mjuka, sköna och dämpade, men ändå inte tunga. Jag får uttala mig lite mer framöver. Ett  pass säger kanske inte såå mycket.

Någonstans vid 4 km hade jag en rejäl dipp.
Där var det förvisso också enda sträckan där snön låg kvar, så det kan säkert (delvis) förklara den tunga känslan i benen. Så fort jag kom ut på den torra asfalten, kändes det lättare igen.

  
Medan jag rullade in mot stan tänkte jag: 

”Alltså… Stadslöpning. Det måste väl ha någon typ av charm, annars skulle ingen springa här?
Tittade mig sedan omkring och såg hus, vägar, skyltar, trafik, bensinmackar och skolor (och förvisso en del buskar och träd) och tänkte:
Fast näää… Inte min ”cup of tea” i alla fall. (Smaken är ju som baken, såklart).

Någon gång ibland är det ju faktiskt skönt att slippa tänka på var man sätter fötterna 14612 gånger på en runda. Men i övrigt. Så….stadslikt. Och så mycket folk…?! *läskigt* 😮 😉

(Jag som är anti-rosa förresten? Vad hände…? Haha!)

Rundan slutade på knappa milen (9,3 km) och det var den snabbaste ”nästan-milen” på…jag vet inte…evigheter?!  Märklig känsla, måste jag erkänna, med tanke på läget jag befinner mig i nu.  Och på tal om det: Höften höll sig i schack (även) idag! YEAY!

Note to self (Och till er andra): Underskatta aldrig styrketräning och cykel, när du inte kan springa! 🙂

10 thoughts on “Snabbaste passet på länge…?!

  1. Grattis! Gött med en lätt och snabb runda! Och det ÄR ju lättare (snabbare) att springa på asfalt än i skog = du flög säkert fram!

Kommentera

