När kroppen borde vara pepp…?!

En riktig superhelg, vad gäller löparförutsättningar!
Eller hur? Ljuset är tillbaka, solen lyser. Det är fantastiskt vackert, vårlikt och man kan springa med enbart en t-shirt och tunn vindjacka!
Vad händer då. När kroppen BORDE vara på topp, eller åtminstone kännas någorlunda som vanligt? Då får den för sig att ”lägga ner”…?!
 

Jag är ju inte sjuk (vad jag vet). 
Jag tycker inte att jag har tränat för mycket det sista. Utan förvarning, kändes kroppen bara plötsligt helt urlakad, under mitt senaste (försök) till löppass. Jag försökte njuta av naturen och bara tänka:
”Jogga så långt du orkar och gå lite sen x så många gånger du kan, tills du kommer hem”.

Någon som var betydligt piggare än matte. ❤

  *

Joggsekvenserna var kanske 500 meter på sin höjd.
Sedan fick jag gå i en minut eller två. Tungt bröst, lätt huvudvärk, tunga ben! Men i övrigt inga tecken på sjukdom. Varken då eller nu efteråt. SKITIRRITERANDE? Eh… ja! Det är bara förnamnet. Fast jag inser väl någonstans att kroppen försöker säga mig något. Frågan är bara vad?

Det är ju bara att inse att såna här dagar kommer.
Tyvärr. Men det känns jäkligt drygt när de kommer under de här förutsättningarna. Om det hade varit ösregn, snö eller hårda vindar gör det ju inget om även kroppen känns tung.

Haha! Hur jag tänker då…? Jag vet inte. Försök inte förstå. Ni ska bara veta vad jag menar.  Men typ att om en sak ska gå åt skogen, kan väl allt gå åt skogen på en och samma gång?! 😉

Dryga 8 km samlade jag i alla fall ihop. 8 jääääkligt tunga km.
Hej, pannben! Så ok, relativt nöjd då.

16 thoughts on “När kroppen borde vara pepp…?!

  1. Ping: Påsk-långpass! Varning för trailporr! | Rund är också en form – Trail & Träning

  2. Ping: Över- & under tröskeltempo – Tusingar! | Rund är också en form – Trail & Träning

  3. Den känslan. Känns igen. Fast å andra sidan kan det vara tvärtom också. När man verkligen borde känna sig trött då är man pigg. Kroppen är svår att förstå sig på ibland. Nya lättare steg en annan dag 🙂

  4. Ojoj, jag vet så väl. Tror du inte att vårens intåg kan bidra? Jag tycker att jag personligen blir tröttare än vanligt när det är säsongsförändringar.
    Hur som helst hoppas jag verkligen att du inte ska behöva bli sjuk nu!
    Sen är åtta km inte dumt alls! Bra jobbat!

  5. Ja suck, jag är i dendär känslan alltför ofta nu, men skyller på våren och att kroppen nog behöver tid på sig att repa sig efter lång, mörk vinter. Typ…
    Kram och pepp!

  6. Ibland är det extra kämpigt och man måste tillåta sig att inte vara på topp 🙂 Jag tycker du gjorde det väldigt bra om du dessutom fick ihop hela 8km. heja heja!

  7. Förstår känslan. Nu när jag blivit av med öroninflammationen och kommit igång med träningen, så får jag ett virus. Går och hostar och är allmänt urlakad. Bläh. Men samtidigt är det ju bara att gilla läget och ta hand om kroppen. Skönt ändå att du och Love kom ut och hann njuta lite av solen. Hoppas du mår bättre snart.

  8. Jag försöker intala mig själv att oförutsägbarheten är en del av charmen med löpning. Och precis som Mia säger så finns det många som inte kan springa (eller gå-springa) 8 km.

  9. Det går inte alltid att förstå varför kroppen känns som den gör. Jag tycker ofta jag är som piggast när jag borde vara sliten och trött när jag i teorin borde vara pigg! Den är som den är och gör som den vill. Men efter såna här pass känns de andra dubbelt så bra 🙂

  10. Allt i livet spelar ju in så det är bara att gilla läget. Och att ta sig 8 km med den där känslan är ju lika hårt som vilket långpass som helst 🙂

  11. Ja allt känns bara tungt och tröttare än tröttast 😦 Det är nog våren som tågar in i ens liv, ska vänja sig vid ljuset lite….
    Kram

  12. Har du inte haft mkt på jobbet ett tag? Har för mig jag läst det? Där är kanske svaret? När jag har haft mkt i huvudet ett tag brukar kroppen vilja chilla lite mera. Härlig bild på vovven!

Kommentera

