Över- & under tröskeltempo – Tusingar!

Som ni kanske minns, var helgens löppass det tyngsta på väldigt länge…!
När jag gjorde den preliminära planen för den här veckan skrev jag därför:
Tisdag – Löpning (efter dagsform).”  Viktiga ord, de där sista.

Jag hade sett fram emot en vårrunda, där jag kunde insupa både solstrålar, fågelkvitter och värme. Det blev…tja…inte så mycket sånt, kan man nog sammanfatta det med. 😛
Det kändes mer som en höstrunda. På väg dit både haglade och regnade det, men som tur var hade jag i alla fall uppehåll när jag sprang.

img_9103
Värmde upp och kände på kroppen.
Den kändes betydligt mer vaken, om än inte 100 %-ig. Vilket inte är särskilt konstigt! Vad kan man kräva efter nästan 2 månaders löpuppehåll och så en förkylning på det?
Hade först tänkt mig fartlek, men bestämde mig till slut för tusingar.

Totalt 8 stycken, men fördelat på: Varannan 1000 meters-sträcka relativt lugnt och varannan strax under mitt tröskeltempo (ca 10-20 sek snabbare/km än min milfart). Dvs 4 stycken snabba och 4 stycken lite långsammare. (Dock inte långpass-långsamma).

Flåsigt värre, men ändå skönt att känna att kroppen trots allt svarar.
Och vad gäller fartlek; i teorin tycker jag att det låter som det perfekta löppasset! Kör hårt när och så långt du orkar, sedan lugnare. Som du önskar.

Problemet är att jag i praktiken funkar bättre under regelbundenhet.
Hm… Vänta nu. Jag som inte ens gillar planering?!! Jag förstår att ni eventuellt blir förvirrade här. Me too. Haha!
Men så är det: Struktur, när jag väl kör ett kvalitetspass, funkar bättre än att bara ”gå på känsla”. Risken är annars att jag inte pressar mig lika mycket och känner efter för mycket; ”är jag inte väldigt trött nu…?!” 
Känslan är däremot mitt viktigaste vapen, när jag kör distans- och långpass. 🙂

12 thoughts on “Över- & under tröskeltempo – Tusingar!

  1. Haha det stod tusingar på min planering ikväll men istället sitter jag här och läser bloggar och dricker te. Jag är värdelös på det där med planering/struktur 🙂

  2. Fartlek funkar inte på mig. När ska jag börja fartökningen liksom? Nästa lyktstolpe….eller nej, det kom en hund, jag tar nästa…. eller man kan väl inte börja i en nerförsbacke…tar nästa….
    Och när ska jag sluta? Vid gubben därframme? Fast han försvann in i en bil… ny gubbe, men nu blev det för långt i förhållande till min fart som anpassades efter första gubben…

    GAAAAH! Omöjligt. Ge mig ett pip på klockan snälla så lyder jag!

  3. Om jag blev sugen på intervaller nu eller. JA! Tänker att det är bra att längta lite också… I typ flera månader 😀 Bra jobbat!

Kommentera

