Sälen Fjällmaraton – Tankar inför…!

Det är 154 dagar kvar. Ett-hundra-femtio-fyra.
Det är ju nästan ingenting…?! Här har jag suttit och tänkt att jag har allt tid i världen att träna inför fjäll(halv)maran. När man sedan sätter siffran på pränt blir det så…nära. Så verkligt.

”Hur svårt kan det vara?”

Jag har, om jag ska vara ärlig (och det ska man ju), lite delade känslor kring det här.
En del av mig tycker att de ska bli såå himla kul! En spännande utmaning, med fantastiskt sällskap. 🙂
Och även om det är en kuperad halvmara, så tänker jag att naturupplevelsen på något sätt kommer ”förminska” det jobbiga i det hela. Jag tänker (som även Ida var inne på): ”Hur svårt kan det vara”…?

IMG_5509

Nu när jag har låtit positiv (eller arrogant – your pick)… 😉  måste jag även erkänna att en del av mig är rätt nervös och rädd.  Visst, det värsta som kan hända är ju att man inte klarar det, tänker ni. Men jag minns så väl känslan av det enda (av rätt få lopp, hittills) där jag inte tog mig i mål. Besvikelse var bara förnamnet…! Det är snart tre år sedan och ändå har känslan etsat sig fast.

Hjärnspöken!

Det är nog därför hjärnspökena finns där nu också.
Tänk om alla springer ifrån mig? Tänk om mjölksyran kommer efter ett par km och sedan inte försvinner? Tänk om min kropp ”lägger ner”? Tänk om mitt (annars relativt starka pannben) blir svagt? Så många hjärnspöken…
Jag inser att jag måste hitta ett positivt mantra. Hitta styrkan i mig själv och tro på att jag kan!!
Har ni några bästa-tips vad gäller mental träning? 

Hitta perspektiv!

När jag sedan läser om Mias inställning till Trans Pyrenéerna – 898 km (!) – 55.000+ höjdmeter (?!) – 400 timmar (!!!) blir jag ödmjuk till min egen uppgift.
Om hon tänker ”Hur svårt kan det vara”, vad gäller hennes (i mina ögon) nästintill overkliga utmaning, hur kan jag då noja mig över 21 ”ynka” km…? 😛

9 thoughts on “Sälen Fjällmaraton – Tankar inför…!

  1. Ping: Toes to bar – Hur svårt kan det va…?! | Rund är också en form – Trail & Träning

  2. Du behöver inte oroa dig! Tänk så mycket mer du har sprungit sedan den där Errorrundan 2013, du har massor av kilometer i benen och massor av terrängvana. Är det jobbigt är det ju bara att gå en bit, eller hur? 🙂

  3. Jag känner igen dina tankar. Känner likadant! Men jag vet att vi kommer klara det, tillsammans. Vi peppar varandra. Hur jobbigt det än kommer bli så kommer det bli underbart med ert sällskap. Kram fina du

  4. Du kommer att fixa det här och på köpet besegra hjärnspöket från Lerum! Lite pirr är bra, för då förbereder du dig. I övrigt har du ben och pannben så det räcker. Lycka till kramar

  5. Jag tror det är precis så det där det ska vara och kännas! Om du inte vore det minsta nervös så hade det varit konstigt. Det är ju en tuff grej! Lite nervpirr gör att man skärper sig! Utan det så tror jag det finns en risk att man liksom blir lite nonchalant och inte förbereder sig ordentligt. Då kan det bli en smärre chock när man väl är igång…. KRAM

  6. Bu! Ett försök att skrämma hjärnspöket på flykten. Funkade det? 🙂
    Du, du kommer att klara den här halvmaran, Jag är 100 procent säker. Den underbara naturen innebär att två mil i Sälen motsvarar 13 K hemmavid. Och det klarar du vilken dag som helst.

  7. Känner så igen dina tankar. Jämnt lopp (!) mellan hur svårt kan det vara och fanihelvetevadharjaggettmiginpå 😀 Men du, det kommer gå finfint, du har grundstyrkan, pannben och inte minst kärleken till trail! ❤️

Kommentera

