Lista – Tankar om tid!

Katta hade lånat en lista. Och jag tycker personligen att listor är intressanta att läsa,
därför lånar jag den av Katta! 🙂

Vad är ditt förhållande till tid?
Jag är och har alltid varit en tidspolis. Alltså, jag är ute i god tid och är hellre framme 15 minuter för tidigt, än 2 minuter för sent. Mardröm!

Minns särskilt en gång, när försov mig. Jag gick på mellanstadiet, 6:e klass tror jag. Vaknade 07:45 och fick panik.När skolklockan ringde in vid 8.00 var jag (mirakulöst) på plats. TEMPO!! I efter hand kan jag ju i teorin tänka: ”Vad tusan hade det gjort om jag hade tagit mig tiden att äta frukost och kommit en kvart sent? 
Men hade jag försovit mig idag hade jag förmodligen gjort likadant… Haha!

IMG_6445
Vilken tid på dygnet gillar du bäst?
Sen förmiddag. Då har jag vaknat till liv och känner mig stark! Har jag en ledig dag, springer jag allra helst vid den här tiden (runt ca klockan 11-12).

Vilken är det bästa veckodagen?
Torsdag eller lördag. Torsdagar för att man är nääära helgen. Och för att eftermiddagsfikat på jobbet alltid är som mest urballat på torsdagar. Alla är trötta, fnittriga och gapflabbar åt sjuka saker. 😀
Lördagar för att det är en dag då jag/familjen otroligt sällan har saker inplanerade. En helt fri dag, då vi kan göra vad vi vill.

När går tiden som snabbast?
När man vill att den ska gå långsamt.
När man är på en superrolig fest och inte vill att natten ska ta slut.
När man umgås med gamla barnsdomsvänner och vill prata och ta igen förlorad tid.
När man vill njuta av en lång, välbehövlig ledighet med familjen och så säger det bara ”swwoosch” och plötsligt är det måndag igen.

När går tiden som långsammast?
När jag inte har något att göra/sysselsätta mig med. Som när vi har lugnare perioder på jobbet och man bara vill att det ska ”rassla in” en massa nya uppdrag!

Hur länge tar det för dig att sminka dig?
Till vardags, som mest 10 minuter, om ens det. Rengöring, färgad dagcreme, lite rouge + mascara – Done! Till fest lägger jag lite mer tid. Bl.a. kajal/eyeliner. Jag skulle vilja vara bättre på att sminka mig (till fest). När jag använder ögonskugga ser jag mest ut som en gråtande panda, så det brukar jag hålla mig ifrån…

img_8817

Vilken tidsepok skulle du vilja leva i bortsett från denna?
Jag är i grund och botten en ganska lat person. Så kanske i en lite rikare familj på 1800-talet?  Med vackra klänningar och betjänter som lagar mat och serverar mig? Haha! 😉
Eller kanske på 1960-70-talet! Jag var inte ens född, men det verkar varit en himla cool och händelserik tid, samtidigt som människor kunde slappna av och njuta på ett annat sätt!

Äter du fort eller sakta?
Alldeles för fort, tyvärr! Jag trodde länge att det inte finns någon som äter snabbare än mig, sedan fick jag en ny arbetskollega… Hehe!

Vad gillar du mest att lägga ner tid på?
Pussa och krama mina barn! Springa långa, sköna pass i skogen. Fjällvandra (fick ju blodad tand förra året)!
Sedan kan jag även sakna saker som jag gjorde förr. Som jag hade tid att göra då (eller ja, jag hade kanske haft tid att göra det nu om jag gjorde det istället för att springa t.ex.). Som att t.ex. skriva dagbok, läsa böcker, ta ett ritblock och blyertspenna och sätta mig någonstans utomhus och bara skissa.

IMG_5516

Vad gillar du minst att lägga tid på?
Tvätta – Den absolut tråkigaste vardagsgrejen som finns!! Som tur var slipper jag oftast (då sambon sköter det). 😛
Men även städa över lag. Plocka rent hemma, rensa garderober… Sådant som jag vet att vi skulle behöver göra, när vi får en ledig dag över. Men då finns ju den där skogen utanför och skorna står i tvättstugan och ”ropar”…  Oops.


När brukar du gå upp och lägga dig på vardagar?
Klockan ringer vid 06.15. Jag uppskattar dock de dagarna jag vaknar 5 minuter innan alarmet går igång. Då är jag utvilad och får en lugnare/skönare start på morgonen!
Läggdags är oftast mellan 22 och 23. Jag önskar att jag vore bättre på att lägga mig så fort jag blir trött; ibland så tidigt som 20.30, men det känns fel att lägga sig innan äldsta sonen… Plus att jag har massa andra saker jag vill hinna med.

Ditt längsta förhållande?
17 år, and counting…!

Vad är den längsta perioden du varit singel?
I vuxen ålder (efter 20)? Inte så länge, någon månad. Som yngre, ett par år.

Vad skulle du gärna haft mer tid till?
Jag önskar att det var lättare att få tid med de där människorna jag saknar ofta. 

Vad gjorde du för tre timmar sedan?
Byggde stenmur hos vänner! Med trevligt sällskap och supergod middag som ”betalning”. 🙂

Vad gör du om tre timmar?
Sover som en stock!

Var ser du dig själv om tio år?
Oj. Jag vet inte. Det känns så långt borta och så overkligt på något sätt. Även om jag någonstans ändå inser att 10 år kommer rulla förbi en väldig fart!
Jag vill vara fortsatt frisk och stark. Njuta av naturen på olika sätt – Springa, vandra och kanske har jag lärt mig att fotografera! Att bo längre norrut kan jag också tänka mig.

2 thoughts on “Lista – Tankar om tid!

  1. 11-14 är den sämsta och tråkigaste tiden på hela dagen tycker jag. Varför vet jag inte, men det bara känns så. Och dessutom har jag insett att tvätt, städ och andra hushållssysslor är otroligt tråkiga och jobbiga, varför måste man göra sånt *gigantisk tvätthög har väntat på mig i 2 veckor*.

Kommentera

