Det här med morgonlöpning!

Träna på att bli en morgonmänniska.

Det försökte jag mig på igår. Nu vet jag inte om 09.20 kan räknas som ”morgonjogg”? Det kanske är mer utav en förmiddagsjogg?
Fast för att vara en helgdag är det (relativt) tidigt för mig och det märktes, kan jag säga. De första 2 km var kroppen som i en dvala. Sirapsseg! Som att den inte hade fattat att den faktiskt var ute och sprang.

img_9446

Springa innan frukost.

Jag gav mig dessutom ut innan jag hade ätit något. Jag blir så himla tung i kroppen om jag äter nära inpå. Den slutsatsen kan jag dra efter de (få) gånger jag har gett mig ut, efter att ha ätit precis. Min mage är (tack och lov) inte så känslig att den brakar ihop, så ur det perspektivet är det ingen fara. Det är däremot trevligare att springa utan en massa mat som snurrar/dunsar runt i magen.
Slutsats – Om man ska se vad som är bäst vad gäller morgonlöpningen, har det egentligen ingen betydelse – Jag känner mig lika seg oavsett vilket.

Däremot kunde jag inte klaga på vädret!
Ren löparlycka i solsken, plusgrader och både blåsippor och vitsippor! Efter ett tag kändes (faktiskt) löpningen lite lättare också. Segstartad kropp, men den var ändå möjlig att starta. Bra att veta!

Risken är nämligen att det får bli en del morgonlöpning framöver.
Varje vår är likadan; barnens aktiviteter byter tider. Någon aktivitet har fortfarande inte avslutats för säsongen, samtidigt som sommaraktiviteten startar och så krockar det. ”Såklart”! Om det, mot förmodan, inte skulle krocka är det istället fullt upp varje vardagkväll.
Tänk inte: ”De borde dra ner på aktiviteterna” nu. Det är inte så att de har tre aktiviteter var, även om det låter så. 😉  Har man tre gangstergrabbar, blir det mycket tid, totalt sett. Kanske alla upptagna vårkvällar ska ses som ”självvalda”?  Hehe!

img_9443

”En sån som älskar morgonjoggar”.

I teorin vill jag gärna en sådan person! Som, även om hon inte skuttar upp ur sängen, ändå njuter av det när hon kommer ut. Det verkar ju så himla härligt. Naturen är, om möjligt, ännu mer stilla och det ligger en slöja av magi över skogen.

Jag håller tummarna att övning ger färdighet.
Läser man i andra bloggar, verkar det vara delade meningar. En del tror att man kan ”lära sig” att vara en morgonlöpare. Andra har testat regelbundet, men ändå aldrig kommit över den där tröskeln. Jag får hålla tummarna och testa, helt enkelt.

17 thoughts on “Det här med morgonlöpning!

  1. Ping: Helgplanerna! | Rund är också en form - Trail & Träning

  2. Ping: Morgonjogg – Öva, öva, öva! | Rund är också en form – Trail & Träning

  3. Man komme rin i det, när morgonträning sitter i rutin är den alldeles alldeles underbar – den här tidsperioden är ju dessutom perfekt för morgonträning. Bästa bästa!

  4. Jag önskar så att jag var en morgonlöpare! Det hade känts bra att få in träningen när familjen ändå bra sover/äter frukost och ha kvällarna lediga så man kunde varit mer social. Och så är det ju faktiskt så himla härligt med stillheten på morgonen. Men jag har så sjukt svårt att komma igång på morgonen så det är ju rent önsketänkande. Det brukar bli typ två morgonpass om året trots att jag tänker varenda vecka att jag ska…

  5. Jag springer ofta runt 5 på veckorna, eftersom jag jobbar 8-21 då jag jobbar och således bara hinner springa på morgonen, och det går utmärkt – men det är så sjukt svårt att komma ut på morgonen på helgerna! Så ja, jag har vant mig vid att springs tidigt men så fort det blir helg så försvinner vanan 😂

  6. Springa före frukost = morgonjogg. Den definitionen använder i alla fall jag. Och tycker, som du, att morgonjogga ofta är sirapssegt. Springa tidigt på morgonen (typ 6) har jag däremot inget problem med – bara jag fått mat först.

  7. Lycka till!
    Själv har jag nog lagt ner det där en gång för alla… HATAR att springa på morgonen, får aldrig något bra tryck i steget och kan inte andas ordentligt överhuvudtaget… Nä tacka vet jag eftermiddag/kväll!

  8. Min längtan efter morgonjoggar nu alltså… Fast jag vet inte om jag tycker att det är så fantastiskt egentligen. Mest praktiskt! 🙂

  9. Jag har också väldigt svårt för morgonträning och jag gör det absolut inte det utan frukost…hemska tanke 🙂 På söndagarna ger jag mig iväg och tränar kl 10, det tycker jag är tidigt. Min bästa träningstid är på em eller kväll, gärna 17.00!
    Kram

Kommentera

