Fika och Föreläsning stresshantering!

Do the fika!

Det är sällan jag tar mig tid för varken det ena eller det andra, tyvärr.
Antalet gånger jag fikar på stan per år, kan nog räknas på en hand. Och att gå på föreläsningar sker nog bara någon/några enstaka gånger, under samma tidsperiod. Himla synd egentligen! Igår slog jag två flugor i en smäll och fikade först med en arbetskollega på ett mysigt café i Borås – Utbult Borneby & c/o.

Jag valde någon varm ”paj”, som bl.a. innehöl pastaplattor, soltorkade tomater och mozarellost i. Något italiensk flashigt namn… Haha! Ni hör vad belevad jag är. 😛 Plus en salted chocolatebrownie. Ljuvligt gott!

Stresshantering!

Efter det drog vi till Bäckängsgymnasiet och lyssnade på Jan Tern (Personbasta.se)
Som tog upp ämnet stresshantering. Han hade många viktiga poänger. Hur dagens samhälle värderar materiella ting och därför ofta lägger minst tid på det som verkligen är viktigt – Oss själva!
Om att vi alla önskar oss fler timmar på dygnet, ”för då skulle vi minsann sova mer, umgås med barnen mer, träna mer”… Problemet är ju att även om vi på något magiskt sätt fick 2 timmar extra, skulle vi ändå inte tycka att tiden räckte till utan istället önska oss 28 timmar.

Att vi fokuserar alldeles för mycket på prestation.
Både inom träning, inom karriären, till och med i grannskapet. Att vi känner att vi måste vill vara bättre, snabbare och snyggare…När blir vi nöjda? Och borde vi inte vara nöjda med de viktiga i livet. Vår hälsa och våra nära och kära?
Strunt samma om vi inte har senaste bilen, snyggaste trädgården eller barn med märkeskläder/flest aktiviteter. Spelar det någon roll – egentligen?

3 thoughts on “Fika och Föreläsning stresshantering!

  1. Ping: Länkar – Ämne: Stress | Rund är också en form - Trail & Träning

  2. Vad gäller prestation/konkurrens brukar jag se det så att det är något inbyggt i människan att konkurrera. Det är ju så mänskligheten gått framåt. Om alla skulle vara nöjda med det de har så skulle inte någon utveckling ske överhuvudtaget. Meeen det kan ju också gå överstyr om att tävla med sjuklig avundsjuka inblandat. Men lite ”normal” prestationskonkurrens är nog bara mänskligt.

    Däremot stressen idag har jag svårt att förstå. Finns ju knappt nåt att bli stressad över idag. När man tänker efter. Men ändå är jag där själv ibland. Stressad över egentligen ingenting. Helt sjukt!

  3. Stress är bland det mest intressanta jag vet. Den delen av mänskligheten som verkar mest stressad är den som har det så himla bra och liksom själv hittar på saker att vara stressad över, eftersom vi inte har några riktiga egentligen. Våra grundläggande behov är uppfyllda. Det är superintressant och konstigt vad vi liksom håller på.

Kommentera

