Morgonjogg – Öva, öva, öva!

Att springa innan jobbet.

Min grundtanke med att börja  morgonjogga, var ju att springa på vardagarna vid kl: 05.30. Eftersom eftermiddagarna/kvällarna kommer bli knökefulla.
De senaste veckorna har jag istället tagit ut ett par timmar flex för att hinna springa direkt efter jobbet. Eum… Istället har jag sprungit ”tidigt” (nåja…) och innan frukost, på helgmorgonarna… Det var ju inte riktigt så det var tänkt, men vi kan väl säga att jag ÖVAR på att springa tidigt? 😛

Framsteg!

Förra helgen tog jag steget utanför dörren vid 09.20.
Den här helgen blev det faktiskt en hel timme tidigare! Ok, lite pga av jag hade ställt väckarklockan för att hinna till Skatås och efteranmäla mig till Premiärloppet… Oavsett anledning, var jag på stigarna här hemma strax efter klockan åtta. Ett litet framsteg ändå!

Springa när man sover.

Sedan hade det varit en överdrift att säga att det kändes lättare än sist.
Första 2-3 km är kroppen som i koma… Det är som att huvudet har vaknat, men kroppen fortfarande sover. Och först vid ca 4 km säger den,
”-Vad händer, var är vi? Jaha, ska vi springa? Varför sa du inte det direkt!”  (Eh, för att du inte vaknade jag försökte skaka liv i dig!!)

Skapa en vana!

Att gå upp innan jobbet och springa känns just nu…eh…minst sagt jobbigt. Men jag ska försöka kämpa ett litet tag till. Även om man är olika (morgon- eller kvällsmänniskor) i grund och botten tror jag fortfarande att det handlar om att skapa en vana. Åtminstone till en viss del.

Har för mig att jag har hört att man måste prova en sak X antal gånger innan man gjort det till en vana. Vad är X…? Jag hoppas på typ 5, men inser att det troligtvis är närmare 35.
Vem vet; Om jag snart lyckas pricka in en solig vårmorgon i maj, så kanske jag inser hur trevligt det faktiskt är…? 😉

 

Annonser

10 thoughts on “Morgonjogg – Öva, öva, öva!

  1. Jag stack ut vid 5 i morse för att lyckas hinna med dagens planerade löpning, jag kan säga att såhär en gång var det underbart. Men att göra det varje dag måste vara svårt, då krävs det verkligen disciplin och ordentliga rutiner. Heja dig!

  2. Kämpa kämpa 🙂 snart kommer du säkert in i rutinen. Det är väldigt skönt att lyckas starta dagen med ett träningspass.. resten av dagen känns oftast väldigt bra då!

  3. Jag önskar dig all lycka till! Håller tummarna för att du får kroppen att vänja sig för då kanske jag också kan bli en morgonlöpare. 😉 Min kropp brukar bli skitskum och resten av dagen riskerar att bli förstörd om jag tränar på morgonen. Jag blir liksom inte alls pigg som ”alla” säger att man ska bli. Tvärtom. Men nog vore det smidigt att kunna träna på morgonen ibland.

  4. Är det inte precis det man ska ha flexen till? Att sluta tidigt för att springa, så att man slipper gå upp tidigt och plåga sig 😉

  5. Förr kunde jag kuta en timme ganska lätt direkt på morgonen. Nu för tiden kan jag men mår inte bra av det. hela kroppen blir skum resten av dagen. Någon gång är ok men det är liksom svårt att motivera sig när man inte ens mår gott efteråt. 🙂 Prova ett tag till så får du utvärdera sen! Antar lunchlöpning är uteslutet alt till/från jobbet?
    KRAM

  6. Jag tror också att det handlar om att vänja sig! Jag försökte för ett något år sedan, att springa tidigt (om 9.00 räknas som tidigt haha) på sommaren och semestern…gick inte så bra, jag tror att jag gav upp ganska lätt faktiskt!
    Heja heja snart klarar du det!!
    Kram

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s