Länkar – Ämne: Stress

Vad vi borde stressa upp oss över!

Jag var ju på förläsning för bara någon vecka sedan, vad gäller stresshantering.
Det är egentligen skrämmande hur många som känner stress i livet. Och som många var inne på i kommenterarer till mitt inlägg;
Inte över ”basala” saker såsom mat på bordet, tak över huvudet, varma kläder till barnen m.m. Utan över saker som man egentligen inte ska behöva stressa över – Vem som är smalast, har det största/finaste huset i grannskapet, vems ungar som har bäst/mest/dyrast aktiviteter, vem som tjänar mest pengar osv.

Vad vi faktiskt stressar upp oss över!

Vi behöver verkligen ta oss en funderare.
Vad är viktigt för mig? Vad vill jag lägga fokus på? Vad kan jag lägga mindre tid på? Vad spelar mindre roll – egentligen?
Är det hela världen om jag inte hinner dammsuga? Måste 7-åringen verkligen ha en smartphone/IPAD eller märkeskläder? Måste jag köpa nya kläder varje månad?

Det är flera som tagit upp olika infallsvinklar på ämnet stress och psykisk ohälsa senaste veckan.
Ett viktigt ämne, som behöver tas upp.  Kolla bl.a. in hos:

länkkärlek

 

7 thoughts on “Länkar – Ämne: Stress

  1. Jag skulle vilja skriva så mycket just nu, men det skulle bli för mycket att läsa. Jag har läst arbetsmiljö och stress och även stressfysiologi på högskolan och tillhör min utbildning som jag gick. Jag vet ju vad som händer i kroppen, hur organen reagerar och hur det kan sluta. Jag ska vara den som hjälper andra i denna sits om de hamnar där. Vad händer? Jo, jag hamnar där själv. I en utmattning. Dock inte över vem som har finast hus, vem som är smalast. Utan av andra orsaker. Min kropp hade brist på återhämtning(det är iofs precis det som händer med de som hamnar där av den anledningen om snyggast hus och smalast osv också. Kroppen orkar inte mata på med mer). Jag struntade eller såg inte alla varningstecken förrän det var för sent. Jag är inte riktigt bra än, men jag vet bättre. Dock så tror jag att jag kan ha mer att tillföra nu, om jag någon gång få hjälpa andra i den sitsen. Nu blev de fan en roman iaf, haha! Svårt att förklara så här bara. Jag hoppas jag kan få förmedla kunskap och egna erfarenheter i framtiden. Förlåt för långt svar :/ Kram

  2. Jag saknar vardagsstressen! Den där som är alldeles lagom. Springa till bussen, komma lite försent till dagis. Det blir påtagligt när man är hemma långtidssjukskriven.

    Oh, min blogg är tillbaka…

  3. Åh vad fin du är! Det är verkligen sant, varför stressa upp oss över typ i-landsproblemssaker?

Kommentera

