Morgonlöpning och Pollenallergi.

Planen var att ge sig ut tidigt för att slippa värmen.
Vad hjälpte det? Klockan 09.30 (och jooodå, det är morgon. Hehe!) var det ju redan +21 grader. Ödets ironi.
Jag kom ju i alla fall ut, eftersom jag redan var ombytt och klar. Och att springa i shorts och linne en tidig morgon, en vecka in i maj, kändes ju ändå rätt nice! Lite dryga 5 km blev det och det var nääära att jag gjorde en ”Ingmarie” och körde löpning-bad-löpning. Men alltså, (typ) +13-14 grader känns lite…eh…väl uppfriskande. 😛

Receptfria Allergitabletter – Bäst och skillnad?

Jag har senaste tiden testat en receptfri nässpray, men har under veckan som varit funderat på om jag även ska komplettera det med allergitabletter. Kikade runt lite snabbt på apotekets hemsida, men det finns ju massor av varianter där  – Vad är skillnaden?
När man läser beskrivningen låter ju alla likadana? ”Antihistamin – Mot klåda, nysningar, snuva och ögonsymptom.
Ok, men om jag inte har ”mer än” rinnsnuva, torr-/rethosta och framför allt problem att andas då? (Varken ögonsymptom, nysningar eller klåda?) Ska man inte använda dessa receptfria varianterna då?

Logiska biverkningar?

För att inte tala om när man läser om ”vanliga (!) biverkningar”, vilket innebär fler än 1 av 100, men färre än 1 av 10 patienter. (Det finns betydligt fler skrämmande biverkningar, som dock inte är lika vanliga).

  • Huvudvärk
  • Trötthet
  • Illamående
  • Diarré
  • Snuva (irritation och svullnad i näsan)

Vänta lite nu? Är inte symptomen exakt samma symptom som man vill undvika, om man har pollenallergi…?!? *förvirrad* 😦
Det slutade med att jag inte beställde några alls. Det jag oroar mig för är att jag inte kan köra tillräckligt många- eller långa pass, sista veckorna innan Hallands Ultra. Eventuellt att träningseffekten blir densamma, då ansträngningsnivån är högre än vanligt. Eller…? *fundersam*

6 thoughts on “Morgonlöpning och Pollenallergi.

  1. Om det sitter mer på andningen skulle jag höra med vårdcentralen – kanske är bättre med just luftrörsvidgande då?? Använder själv receptbelagda tabletter men känner av lite symptom ändå.. Inga biverkningar dock! 🙂

  2. Jag frågade på Apoteket och blev tipsad om Mometason nässpray. Det tar ett par dagar innan den verkar men den funkar så bra! Och inte blir man trött heller!

  3. Kestine använder jag och tycker helt klart att dom funkar. Märker när jag inte tar någon, en betydlig skillnad. Hoppas du hittar det du letar efter.

  4. Inga allergipiller har nånsin hjälpt på mig så jag har inga bra tips tyvärr 😰. Härligt låter det men morgonlöpning i alla fall! Stressa inte upp dig över uteblivna långpass, kroppen är en fantastisk maskin och min springer som vanligt trots en katastrofal löpvår. Du kommer klara ultran galant! Heja heja!

Kommentera

