Pollenkänningar på Holleden!

Ska man skylla på hoppfullhet eller naivitet?
Förmodligen en kombination av de båda. Efter att ha käkat två allergitabletter och tagit allerginässpray hela 4 gånger (…) tänkte jag:
”Nu jäklar! Nu, är kroppen säkert på G igen. Det måste den vara. Jag ska ju till Skövde och springa (årliga upplagan av Skogssnigel-trailen)  på Billingeleden till helgen!”

Tassade iväg och tänkte att, jomen tusan. Det här känns ju faktiskt rätt bra.
Eum. I typ 500 meter… Sedan kände jag direkt; Det här kommer inte bli en lätt runda.

Tur i oturen att naturen vägde upp den, i övrigt, kassa känslan.
Jag har ju sprungit holleden förut, men blir lika hänförd varje gång! Massor av torra stigar genom trollskog! Lite myrmark och även en del mer knixiga, smala, leriga stigar. (Som just nu, faktiskt inte var såå leriga pga torrt väder).

Små, små mål – Och att vara nöjd med det.

Efter den där första 0,5 km, tänkte jag:
”Allt över 4 km är ok. Bara jag tar mig fyra km så får jag känna mig nöjd – den här dagen”.
Jag svor rejält när en lång, brant, ringlande backe (full med stenar) tornade upp sig. Flåsigt? Eh…Skojar du?! Här gick jag (”såklart”) uppför, men fick ändå stanna och tar ett par extra, hesa, andetag på toppen innan jag kunde fortsätta.

Symptom pollenallergi?

Att inte kunna dra ner luft ända ner i lungorna är galet frustrerande!
Sedan börjar jag ju såklart fundera på om det är bra (eller åtminstone inte dåligt) att springa, trots att kroppen inte fungerar som den ska? Jag menar, kan det göra mer skada än nytta?

Och precis som när jag körde intervaller på gymmet tidigare i veckan, är upplevelsen att det är som jobbigast när jag inte springer.

Låter det konstigt? Jag ska försöka förklara vad jag menar (då detta är helt nytt för mig). Så länge jag springer/lufsar känner jag mig ”bara” mer begränsad av att jag flåsar mer än vanligt. (Vilket, i sin tur, säkerligen beror på större syreskuld).
Däremot är det först när jag (behöver) sakta(r) ner som den där ”otillräckligt-med-syre-känsla” och obehagligt, väsande rethostan kommer. Som om det triggas av att jag försöker andas djupare? Om detta är normalt, vet jag ju inte. Som sagt, jag har inget att jämföra med.

Träningsvärk – Varför?!

Efter mycket pust och stön lyckades jag ändå skrapa ihop nästan 7 km.
Normalt sett är ju 7 km ”ingenting” (för mig). Fast det är ju betydligt mer än de 4 km som jag satte som mål.

Det kändes dock som om jag hade sprungit det dubbla. Fick t.o.m. träningsvärk i vaderna (?!) Det brukar jag ju inte ens få på långpass; än mindre på ”standard-långa” rundor. Vad hände här, liksom…?
Nu hoppas jag verkligen att ytterligare ett par dagar med allergitabletter + spray gör att jag kan träna vettigt. Det här känns INTE som en bra uppladdning inför 5 kuperade mil….! Jag har dessutom (i sista stund) meddelat att jag inte springer i Skövde imorgon. Så…himla…tråkigt! 😦

Men återigen! Magiska stigar och perfekt väder i övrigt! 
Jag har nog sagt det förr, men säger det igen. Har ni vägarna förbi Alingsås, kör ett varv (14,6 km) på Holleden! 🙂

9 thoughts on “Pollenkänningar på Holleden!

  1. Skogen är ju jättefin 😍
    Funderar på om dina besvär skulle kunna vara astmatelaterade då jag känner igen en del av symptomen. Dags att kolla tycker jag.

  2. Åh den där skogen, någon dag ska jag se till att ha vägarna förbi Alingsås. 🙂 Usch hoppas det släpper med andningen, känner av det också (mycket mer i år än förut) och lurar på att kontakta vårdcentralen eller åtminstone ringa 1177 och höra vad de tycker.

  3. Ping: Helgplanerna! | Rund är också en form - Trail & Träning

  4. Jag börjar ju vara expert på andningsproblem nu efter snart 3 år med svårigheter och det du beskriver är nog helt normalt (alltså att det blir värst då du saktar ner/stannar och att det kan föra med sig hosta). Det låter som mina symptom och om det är inandningen du har problem med behöver är det med stor säkerhet inte astma (då har man problem med utandningen). Det är nog inte farligt att träna trots att det känns jobbigt, men du kan komma att kräva mer återhämtning än du är van vid eftersom kroppen jobbar hårdare. Hoppas det ger med sig med medicinering och avtagande pollensäsong! Och om du har det stressigt ska du försöka ta det lugnare, stress triggar (in)andningssvårigheter mer än man kan tro.

  5. Hör om så många med pollenallergibesvär nu. Så många! Måste vara ett riktigt pytonår för alla som reagerar, usch! Tänker att din kropp säkert får arbeta hårdare nu och kanske därför du har mer träningsvärk och känner dej mer slut?!
    Läkande kram!!

  6. Låter som astma vilket ju lätt kan fixas med lite medicin, ring din vårdcentral.
    Mvh en distriktssköterska 😉

Kommentera

