Intervallstege & en hjärna som inte hänger med!

Jag vet inte om det är att allergin har lagt sig lite?
Eller om jag bara har kommit ur en löp-dipp? Inte dipp som i ”inte sprungit”, utan mer dipp som i ”kroppen känns för jävlig”. Jag har ju faktiskt sprungit mycket senaste månaden. Mycket för att vara jag. Det är kanske så att hjärnan inte har lätt att hänga med i utvecklingen då?

Den försöker fortfarande smälta att jag sprang 12 km i 5,59-tempo nyss!
I huvudet tror jag fortfarande att jag är kvar i den där sirapssega dippen!. Det är svårt att plötsligt övertala sig själv att 8,0-tempo inte är jobbigt längre (som det var när pollen härjade som värst…!)

Intervallstege är en personlig favorit.

Alla typer av intervallstegar egentligen. Men framför allt de som blir kortare (men snabbare) för varje intervall. Det är mentalt enkelt, när man vet att nästa intervall inte kommer vara lika lång, som den nuvarande. Den här eftermiddagen såg upplägget ut som följer:

  • Uppvärmning, 2 km
  • 1000-800-600-400-200-200 meter (Alla med 90 sek gåvila emellan).
  • Nedvarvning 2,2 km.

Tanken var att tusingen skulle gå lite snabbare än tröskeltempo (Ungefär ens tempo på milen). Och med det sagt, började jag i 6,05-tempo. För att sedan köra ca 20 sek snabbare/km för varje steg. 200-ingarna avslutades i 4,45-tempo.

När man är snabbare än man tror.

Och jo, de sistnämnda och kanske även 600- och 400-ingen kändes rätt tuffa.
Däremot kändes tusingen och 800-metaren som en ”walk in the park”. Jag som tidigare tyckt att 6,15-tempo blivit jobbigt efter ett tag. Det här kändes lätt. Nästan lite FÖR lätt och det är ju lätt att vara efterklok. Fast ändå svårt, när man fortfarande klassar sig som långsam(mare) och inte inser att kroppen har steppat upp ett steg eller två. 😛

I slutändan blev det nog ändå ett bra pass.
För jag genomförde det i mina tunna Salming Xplore (hade packat fel skor). Har galen träningsvärk i vaderna idag! 😮

6 thoughts on “Intervallstege & en hjärna som inte hänger med!

  1. grymt bra jobbat. Kul upplägg 🙂 använder du pulsklocka när du springer dessa intervaller? Jag menar, använder du den för att hålla koll på intervallerna?

  2. Wow, kul när man känner att man blir snabbare! Jag var inne i den fasen innan hälsporren slog till. Nu är det bara att börja om… :-/

  3. Alltså jag tycker att det är så sjukt inspirerande att du helt plötsligt hamnat under sex-fart! Då kanske det händer mig en dag också.

Kommentera

