Starkare baksida!

När det gäller styrketräning, är det många av oss som behöver stärka upp baksidan!
Särskilt de som har stillasittande jobb och (med tiden) får ont i ryggen, framåtroterade axlar och problem med nacken.

Jag är tacksam över att jag faktiskt föredrar och tycker om att köra övningar, som är fokuserade på  just baksidan. Jag hade ju kunnat älska att köra bänkpress, bröst och biceps… Nu hör de faktiskt till de muskelgrupper som jag i princip aldrig väljer att köra.
Favoritpassen i 9 fall av 10 är just rygg och axlar! Den där sista, 10:e gången är det den där (hat-)kärleken till benpassen, som smyger fram… 😉 Core-muskulaturen, som också är oerhört viktig, brukar få sig en liten genomkörare vid varje styrkepass.

Gårdagens pass såg ut så här:

  • Sittande smal rodd: 3×10 reps.
  • Sittande bred rodd: 3×10 reps.
  • Smala latsdrag: 5×8-10 reps.
  • Back extensions med medicinboll: 3×10 reps
  • Triceps pushdown, CC: 5×8-12 reps.
  • Militärpress: 5×6 reps.
  • Axellyft framåt med viktplatta: 4×8-10 reps.
  • Russian twist med medicinboll: 5×25 reps.

Jag vill bara poängtera att axelövningarna ovan inte fokuserar på baksida axlar. Vill man få till en riktigt bra övning där, är det här en personlig favorit: Omvända flyes! Den kan köras både i med fria vikter/hantlar, i maskin och i cablecrossen.

Kör ni styrka? Om ja, vilka är era favoritpass/övningar? *nyfiken* 🙂

img_0796

 

Annonser

2 thoughts on “Starkare baksida!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s