Hatha Yoga!

Till hösten kommer mitt gym starta gruppklasser med Hatha Yoga och igår hade de en smygstart/prova på klass. Jag kunde bara inte låta bli. Klart man blev nyfiken på vad det var för något!

Söker man på Hatha yoga på t.ex. Yogobe, får man följande beskrivning:

”Syftet med hathayoga är att finna inre lugn genom att balansera energierna. Hathayogans mjuka, fysiska positioner (asanas) hålls mer statiskt och utförs i ett lugnare tempo än i andra fysiska och dynamiska yogaformer. Positionerna kombineras med andningsövningar (pranayama) och olika meditationstekniker för att uppnå balans mellan kropp och sinne.”

Ska jag vara helt ärligt vet jag inte riktigt vad jag tyckte.
Det kändes som en väldigt enkel, långsam, sval yogaform. Med mycket fokus på andning, stillhet och meditation. Nu menar jag inte att alla yoga behöver innebära intensiva, eldiga flöden, men på något sätt kändes det här… Jag vet inte? Bara ”långsamt”.
Yin yogan är ju också en sval, extremt långsam yoga och den älskar jag ju, så det kan ju inte bero på just det heller? Jag har helt enkelt svårt att sätta fingret på vad det var som gjorde att det inte riktigt ”klickade” med den här yoga-formen.

Outside the box & Leva som man lär?

Vi fick bl.a. göra rörelseövningar för axlar och handleder och en lätt, stående rotationsövning för överkroppen. Sedan var sista delen av passet väldigt fokuserat på andning, där vi fick ligga helt stilla och visualisera kroppsdelar, en i taget. Och visst det var ju avslappnande, men någonstans där kände jag väl att ligga helt still och andas kan jag göra hemma i sängen. Typ…(?) Det närmsta vi kom ”vanlig” yoga, var nog när vi körde en halv kobra.

Men om man är helt ny inom yogan och/eller gillar väldigt lugn och icke prestationsinriktad yoga, med fokus på avslappning så är detta definitivt något att testa.
Detta var ju något helt nytt – Outside the box. Kanske att jag får ge det några gånger (som jag trots allt brukar säga till alla andra, när det gäller ”vanlig” yoga). Man bör väl leva som man lär… 😉

10 thoughts on “Hatha Yoga!

  1. Vad som är ”vanlig” yoga varierar ju också så mycket från person till person, beroende på bakgrund och erfarenheter. Det är lite det som är så spännande med yoga tycker jag, att det finns så många olika grenar och delar. Andning och meditation är för mig så himla stor del av yogan, det är på något vis det som skiljer den från ”vanlig” träning. Tror som andra och du själv sagt: ge det några gånger, eller testa en annan instruktör.

  2. Ping: 3 träningspass den här veckan – Inkl. Sprada! | Rund är också en form - Trail & Träning

  3. Det där kan vara väldigt olika! Du får ge det några chanser till kanske? men ibland får man också pausa från en ”form” ett tag och prova senare. kanske den inte funkar så bra just nu bara? För visst, den är lugnare än ex Vinyasa och Ashtanga. Man ska väl kanske också komma ihåg att det är ju trots allt hathayogan som anses vara grunden till de flesta andra yogaformer. Yoga är ju också så otroligt mycket mer än bara asanas. Egentligen är det inte ens en pyttedel. 🙂

  4. Jag har aldrig fastnat för yogan. Det är något med den som inte passar mig, säkert det där med meditationsbiten. Det är definitivt inget för mig. 🙂

  5. Hathayoga är ett rätt fluffigt begrepp som inrymmer all fysisk yoga. Går du på en annan hathaklass med en annan lärare är chansen stor att det är helt annorlunda. Men tempot brukar absolut vara lugnare. Men en hathaklass kan vara brutalt jobbig!

    • Jo, jag förstod att det ligger till grund för nästan all övrig yoga. Och ja, lite ”luddigt”… 😉
      Det låter ju lovande att det kan vara riktigt jobbigt (också). Som sagt, jag får nog testa ett par gånger. Detta var kanske ett lugnare ”prova-på-pass” (?)

Kommentera

