10 tips om man ska springa i värme!

Att försöka springa när det inte är så varmt är svårt.
Nu när det är högsommarvärme, menar jag. Jag begav mig ut igår kväll, i tron om att temperaturen hade sjunkit. My mistake… Ska det vara sådär skönt svalt, får man man nog ge sig ut när klockan passerat midnatt!
När jag ändå var ombytt och hade tassat iväg, tänkte jag att löprundan får liksom bli som den blir. Inga krav när det är dryga +25 grader! Det kändes oväntat bra första km, men någonstans vid 3 km kändes det som min hjärna började koka…

Försökte ignorera känslan och tassade på – sakta!
Inne bland träden kändes det ändå aningens bättre, även om det inte fläktade någonting. Där passade jag även på att ta lite fotostopp, vilket en viss fröken tyckte var heeelt onödigt. Hon la sig i protest mitt på stigen. ”Matte, du är för långsam!”… (Eller så kan det ha varit så att hon var smart och passade på att vila i värmen).

Jag lyckades skrapa ihop nästan 7,5 km vilket jag ändå är nöjd med, med tanke på omständigheterna. (Högsommarvärme och inga planer på långpass). Ska man springa längre, när det är så här hett hittar ni mina bästa tips nedan! 🙂

Att tänka på när man springer i värme!

  1. Drick vatten!
    Se till att få i dig mycket vätska! Framför allt dagarna innan passet, men även samma dag och under passet.
  2. Men akta så du inte dricker för mycket vatten.
    Risken, om du dricker för mycket, är att salt-/vätskehalten i kroppen hamnar i obalans och det i värsta fall leder till ”vattenförgiftning”.
  3. Svettas du mycket – få i dig salt!
    Drick resorb, ha med salttabletter, käka en liten påse chips eller ta saltshots (salt + vatten). Jag får väldigt lätt huvudvärk om jag fuskar med saltintaget på varma, långa pass.
  4. Lyssna på kroppen!
    Känns den ”överhettad” gå i den där branta uppförsbacken eller någon halv km, istället för att ta ut dig helt och riskera yrsel, illamående eller huvudvärk.
  5. Bada / Kyl ner kroppen!
    Om det är möjligt kör ”Sprada” längs vägen! (Särskilt om du kör långpass).
  6. Pressa inte kroppen – om du inte vet att du klarar av det.
    Försök planera in snabbdistans och intervaller på andra, svalare dagar.
  7. Undvik de varmaste timmarna!
    Försök springa tidigt på morgonen eller sent på kvällen, när temperaturen har sjunkit.
  8. Ha ljusa kläder och/eller glasögon och/eller keps!
    Det hjälper kroppen att inte blir för varm. Kepsen kan man doppa i ett vattendrag och kyla ner huvudet med (om man inte vill köra ”sprada” / doppa hela kroppen).
  9. Vätskerygga!
    Springer du långt, är det lättast att ha med sig vätska/salt och övriga förnödenheter i en smidig ryggsäck! Jag har nog tipsat om den förut, men älskar min Ultimate Direction Vest. Den är utformad av en kvinna, för kvinnor. Sitter som en smäck på mig, som är lite kortare rygg och former.
  10. Ha med dig telefon/mobil! 
    Om du börjar må dåligt. Blir yr, illemående eller börjar frysa / slutar svettas. Se till att du i alla fall har möjligheten att ringa någon så du kan bli hämtad!

 

12 thoughts on “10 tips om man ska springa i värme!

  1. Eftersom jag sällan är ute efter att prestera tycker jag ”ju varmare desto bättre”. Häller oftast mer vatten över mig än i mig när det är riktigt varmt ute. Och det går att träna dig till en viss tolerans av värme/kyla. På vintern kör jag numera handskfritt ner till minus 5. Någonstans till kring minus 2-3 kör jag shorts. Mössa från 10 plus dock.

    Fast en om den gamla skrönan om att 80 procent av kroppsvärmen går ut genom huvudet hade man ju kunnat springa naken med endast mössa. 🙂

    Apropå på sprada. Vad heter det om man badar innan då? 🙂

    Heja heja!

  2. Bra tips!! Jag brukar få problem med huvudvärken så det brukar bli resorb! ( hemma går jag ibland och smygäter ”turkiskt peppar”…jojo det hjälper 😉
    Kanonbra sprunget trots värmen!!
    Kram

  3. Ping: Att skapa sin egen inspiration! | Rund är också en form - Trail & Träning

  4. Bra tips! Jag undviker helst att springa i värmen men egentligen så skulle jag försöka vänja mig vid det eftersom jag inte kan styra när fotbollsmatcherna som jag dömer är. Det kan ju lika gärna bli smällhett under matchen och då har jag inget annat val än att springa ändå.

  5. Jag tog en morgonpromenad runt sjön tidigare imorse i hopp om att det inte skulle ha hunnit bli så varmt än… Men icke! Som du säger är det typ efter midnatt man bör vara ute och motionera nu haha, hopplöst! Fast man ska ju inte klaga på värmen 😉

    Svar: Ja det var väldigt uppskattat tidigare i år, jag körde på i 18 veckor innan jag kände att jag behövde en liten paus (som blev rätt lång). Förut var de lite mer strukturerade med 4 bilder, 3 bra saker, 2 tidigare inlägg och 1 bild på mig men nu har jag som sagt gjort om konceptet lite. Vill man kika så finns tidigare söndagssvep samlade här: http://www.rowantree.se/category/sondagssvep/ Jag hoppas du kommer fortsätta tycka om kommande svep! Kram ha en fortsatt fin dag

  6. Bra tips! Saltets betydelse har jag förstått nu äntligen, efter många pass med huvudvärk som resultat. Måste.komma. ihåg. saltet. Inte bara bälga i mig vatten…

  7. Min hjärna kokar om jag så bara går ut för att hänga tvätt. Älskar värmen när man kan vara helt fri från vardagsmåsten. Men det händer ju sällan så jag sitter inomhus, alternativt i skuggan och skriver i stället. Kram.

  8. Min hjärna brukar också koka i värme (kanske var det just det som hände – den kokade över?!) så varför jag sprang långpass mitt på dagen är obegripligt. Och varför det funkade hur bra som helst är ändå mer obegripligt. Jag fattar ingenting! Knapp ett enda rätt på dina synnerligen goda råd heller.
    Men jag är iofs glad att jag är skogslöpare som du. Asfaltstugg på oskuggad landsväg hade nog inte slutat lika lyckligt.

Kommentera

