Backintervaller & Semestermotivation (eller bristen av)…! 

Är det semester-”moodet” som gör det?
Att jag inte har någon träningslust alls just nu…?! De senaste 2-3 veckorna har jag bara fått till pass, på rent pannben. Märkligt egentligen, med tanke på att jag har haft all tid i världen att träna!
Och egentligen VILL jag ju inte tvinga mig själv att träna. Träning ska vara kul, i alla fall i 9 fall av 10. Nu har jag dock ”tvingat” mig själv, för att jag vet att det stundar ett halvmaraton i fjällmiljö; Bagheera Fjällmaraton!

Det är inte direkt läge att köra 100 % vila i 5 veckor, även om det känns som att det är så det hade blivit, om kroppen fick bestämma. Den har dock fått bestämma litegrann. De pass jag har fått till, har inte varit jättetuffa. Inga snabbdistanser eller intervaller. Tills idag!

img_0984

Motivationen var inte på topp idag (heller).
Men ut kom jag och efter uppvärmningen tänkte jag att, jag börjar med 4 stycken backintervaller. Det är ju inte så många. Känns det fortfarande trögt efter det, får jag jogga hem.

Fyra backar senare; Det kändes fortfarande trögt! Om jag joggade hem? *harkel* Eh… Nej, jag är nog för envis. 😛 Ytterligare 6 stycken kördes på rent pannben. Bara fokus på nästa!
”Detta är den sista. Nä, detta är den sista” osv…  Lura hjärnan, det var receptet för dagen!

Efteråt kändes det ändå bra (som vanligt)!
Dricka kallt vatten ur bäcken och käka lite smultron. Bra avslutning på passet; innan jag tassade lugnt hemåt.

Hur känner ni inför sommarträningen / träning på semestern?
Motiverade, eller ”blähää-känsla”…? 😉

5 thoughts on “Backintervaller & Semestermotivation (eller bristen av)…! 

  1. Ping: Bucketlist Juli / Augusti – Hur gick det? | Rund är också en form - Trail & Träning

  2. Helt ärligt har jag sällan motivationsproblem… För som du skrev någon gång. Man har eller får den inte. man får skapa den. Och jag skapar den tydligen mest varje dag. :-O Meditation och yoga på morgonen (även de korta passen räknas) är GULD. Det är då jag liksom bestämmer mig hur dagen ska bli. 🙂

  3. Jag brukar träna sämre på semestern, kanske mest för att jag inte har några rutiner. I vanliga fall har jag tex inga problem med att träna på lunchen och sedan köra ett till pass på kvällen men på semestern flyter ju allt ihop och jag skulle aldrig få till två pass på samma dag. Men semestern är ju en viloperiod också så det gör inte så mycket.

  4. Ibland är det skönt att hjärnan är så lättlurad 😉 🙂 och ibland luras vi lätt av hjärnan/hjärnspöken.

    Jag är galet träningspepp just nu, är inne i ett riktigt bra flow. Så skönt att ha semster och kunna träna hur mycket/lite man vill men annars, tidigare semstrar har jag känt ungefär som du gör nu; allmänt opepp trots att all tid har funnits…jag har inte riktigt kommit på vad det beror på…

  5. Det är bra att man kan lura hjärnan ibland! 😀
    Jag är rätt träningsmotiverad just nu, men det har väl varit lite sisådär fram och tillbaka under semestern… Fick lite panik för ett tag sedan när jag kom på att fjällmaraton är så snart, så blev pepp på träning. Nu jäklar!

Kommentera

