100 frågor och svar! – Del 1

Detta var frågor som snurrade runt i några bloggar för nästan ett år sedan. Så längesen att jag inte kommer ihåg vart jag hittade dem och vilka som valde att svara på dem i sina egna bloggar. But anyway; here it goes!

1. Hur gammal är du om fem år?
Herregud… *inser* Jag fyller 41 ?! 😮 Var jag inte tjugoett alldeles nyss?!

2. Vem tillbringade du minst två timmar med igår?
Mina ”svärisar”.

3. Hur lång är du?
169 cm över havet.

4. Vilken är den senaste filmen du sett?
13 hours”. Ett amerikansk actiondrama, som är baserat på en verklig händelse och utspelar sig i Benghazi, Lybien. Jag vet inte riktigt vad jag tyckte. Jag är inte jätteförtjust i krigsfilmer, men har (faktiskt) ändå sett ett par riktigt bra! Den här var inte en av dem. Den kändes lite…”typiskt amerikansk”. Överpatriotisk på något sätt. Men visst, helt ok.

5. Vem ringde du senast?
Min sambo.

6. Vem ringde dig senast?
Mamma.

7. Hur löd det senaste sms:et du fick?
256.100 kr får du en 4-hjulsdriven, välutrustad Ateca för. 🙂 ” Min sambo letar bilar, lite på skoj. Vi ska inte byta (än).

8. Föredrar du att ringa eller skicka sms?
SMS. Jag är en skrivande person. Skrev dagbok från 8 års ålder och under många år därefter. Och så bloggen såklart. Fördelen är att du kan fundera, ändra, justera och skriva det du verkligen vill få fram. Utan att harkla dig, vara tyst, säga fel eller säga ”Eh…” 28 gånger… Nackdelen är ju att man inte hör tonläget på skrift och det kan missuppfattas.

9. Är dina föräldrar gifta eller skilda?
Gifta.

10. När såg du senast din mamma?
Ett par dagar sedan. Jag träffar mamma (och pappa) nästan varje söndag. Vi brukar fika och äta lunch tillsammans.

11. Vilken ögonfärg har du?
Grön/Grå-melerade med bruna ”stänk”.

12. När vaknade du i går?
Semestertid. Så typ halv 10…?! 😛

13. Vilken är din favoritsång/låt?
The Goo Goo Dolls – ”Iris”

14. Vilken är din favoritplats?
Fjällen, Gotland, Österlen och Ystad är mina magiska platser!

15. Vilken plats föredrar du minst?
Storstan. Jodå, det händer att jag uppskattar en weekend i Stockholm eller Göteborg, men överlag. Storstad, människor, trafik. Not my thing.

16. Var tror du att du befinner dig om tio år?
Jag tycker det är svårt att svara på sådana här frågor. Får jag drömma, har jag ett jobb som är ”friare”, där jag kan påverka arbetstiderna själv. Och jag bor i längre norrut. (Fast det blir kanske mer om 15-20 år, när barnen flyttat hemifrån).

17. Vad skrämde dig om natten som barn?
Spöken. Och en återkommande mardröm om troll (alltid troll?!)

18. Vad fick dig verkligen att skratta senast?
När jag försökte fotografera mina barn och mellansonen ballade ur fullständigt… Frustrerande och roligt på samma gång! 😀

19. Hur stor är din säng?
180 cm. Hade gärna haft en 160-säng, men med små ”liv” i sängen är den här bättre (just nu). Och frågar ni sambon hade han nog velat ha en 2,40-säng, för han tycker jag tar för stor plats, när jag sprider ut mig… Haha!

20. Har du stationär eller bärbar dator?
Bärbar.

22. Hur många kuddar har du i sängen?
En. Ergonomisk. Hade alltid två som yngre, men det funkar inte med de här som är ”formade”.

23. Hur många landskap har du bott i?
Haft mitt hem alltså? Bara Västra Götaland. Med har ju Värmland som tillflyktslandskap (fast det är ju svärisarnas stuga, inte vår).

24. Vilka städer har du bott i?
Eh… Alingsås… Haha! Gud, vad tråkig jag känner mig?! 😀

25. Föredrar du skor, strumpor eller barfota?
Vintertid – Raggsockar! Sommartid – Barfota!

img_9486

26. Är du social?
Delvis. När jag är i rätt sällskap. Men jag kan vara rätt blyg, om jag inte känner någon. Typisk introvert.

27. Vilken är din favoritglass?
Lejonet och Björnens; Blåbärscheesecake!

28. Vilken är din favoritefterrätt?
Kladdkaka eller cheesecake. Kan inte välja!

29. Tycker du om kinamat?
Det är gott ibland, men inte något jag är sugen på att äta ofta. Jag äter det nog en gång om året på sin höjd och som sagt; den gången är det gott. Hellre sushi!! 🙂

30. Tycker du om kaffe?
Doften av ett nyöppnat kaffepaket slår ju definitivt smaken av (alla) kaffesorter! Men jodå, jag dricker kaffe och vissa koppar njuter jag mer av än andra. Det handlar inte (bara) om vilket kaffe det är utan mer vilket tillfälle det är.

31. Vad dricker du till frukost?
Dricker oerhört sällan i samband med frukosten. Däremot blir det vatten och kaffe, direkt när jag kommer till jobbet.

32. Sover du på någon särskild sida?
Somnar oftast på rygg med armarna över huvudet (?!) men på natten blir det mest på sidan. Föredrar vänster. (Kan inte sova på mage! Hur gör ni? Det går ju inte att andas? Och så får man nackspärr!)

33. Kan du spela poker?
Kan och kan. Jo, jag kan det i teorin, men har nog världens sämsta pokerface…!

35. Är du en beroendemänniska?
”Summan är lasten är konstant!”
Oh ja! Jag är beroende av en massa saker! Och bryter jag ett beroende, byter jag (omedvetet, men ibland även medvetet) ut det emot något annat istället.

36. Känner du någon med samma födelsedag som din?
Här försökte jag t.o.m. googla för att verka påläst. Haha! Men njae…. Den mest ”kända” (som jag hittade) som är född samma datum är Brooklyn Beckham och Antonio Vivaldo. I övrigt bara massa såpopera- och youtube-profiler, som jag aldrig har hört talas om…

37. Vill du ha barn?
Hade gärna skaffat en ”fyra”. Men sambon ville från början bara har två och vi är på tre fina grabbs nu, så jag måste väl erkänna att han har kompromissat.  😉

38. Kan du några andra språk än svenska.
Engelska. Och franska – hjälpligt.  Jag kan åtminstone fråga efter vägen och beställa en ostmacka med kaffe, om jag är i Paris. (Rätt galet hur fort man glömmer språk man inte ”underhåller”. Jag läste trots allt franska i 6 år!)

39. Har du någonsin åkt ambulans?
Nej. *peppar peppar*

40. Föredrar du havet eller en bassäng?
Om jag måste välja; havet. Men helst sjö!

41. Vad spenderar du helst pengar på?

Mat, kläder och skor. Men absolut mest kläder går till barnen. Går på stan för att jag verkligen (!) behövde nya byxor och kommer hem med två kassar barnkläder. Eh…jahopp..
PS. HATAR verkligen att lägga pengar på bilen, eller havererande vitvaror!

42. Äger du dyrbara smycken?
Nej, har ett silverhalsband med barnens ingraverade namn på, plus ett par örhängen som jag aldrig tar ut. (Ok, någon enstaka gång om det är finare fest, kanske jag byter ut dem. Mot något billigt örhänge, som ser flashigt ut. Hehe!)

43. Vilket är ditt favoritprogram på tv?
True Blood v.a.r. det tidigare. Nu har ju sista säsongen visats och jag har inte riktigt fastnat i något annat, även om jag ”slötittar” på lite serier. Bl.a. Grey´s (som också är inne på sista versen).

44. Kan du rulla med tungan?
Rulla…? Jag kan vrida, vända den och göra ett ”U” eller en halv ”ros”.

45. Vem är den roligaste människan du känner?
En av mina närmsta arbetskamrater. Typiskt min humor!

46. Sover du med gosedjur?
Min sambo heter Björn. Räknas det? 😉

47. Vad har du för ringsignal?
Inte en susning… Och jag har fått höra att jag bara svarar ungefär 30% av gångerna någon ringer på mig. Jag skyller allt på att jag inte vet hur min telefon låter!

48. Har du kvar klädesplagg från då du var liten?
Inte ett enda plagg. Däremot har jag kvar mina första skor, som min mamma sparade med ett rosa sidenband igenom.

49. Vad har du närmast dig just nu som är rött?
En röd, hjärtformad kudde i sofffan.

50. Flirtar du mycket?
Vad är mycket…? Ibland flirtar jag. 😛

2 thoughts on “100 frågor och svar! – Del 1

Kommentera

