Återhämtningsvecka – kind of…

För er som väntar – Sista delen av vandringen kommer.
Jag håller på med inlägget, så håll ut ett par dagar till. Ok? 🙂

Vad gäller kroppen och träningen i övrigt är jag lite tudelad.
Jag inser att jag behöver vila och återhämta mig. Framför allt benen känns oerhört sega! (Även innan vandringen var känslan lite densamma, men nu är den ännu värre).

”Herregud, jag måste ju träna nu!”

Å andra sidan har jag lite smått ångest över allt träning jag vill hinna med så här, tredje veckan innan fjällhalvmaran. Nej, jag vet att man inte kan träna ikapp, men det är inte riktigt tanken, heller. Mer att jag vill hinna med sista ”laddningen” eftersom sista veckan ändå blir mest vila. Och då återstod bara den här veckan och nästa vecka.

Jag har lite svårt att intala mig att ca 1 mil om dagen, med 16 kg på ryggen och ca 600-700 höjdmeter dagligen faktiskt var träning. I teorin vet jag ju att det gjorde gott med den grenspecifika träningen i fjällen, samtidigt som det var semester och ”vi var ju bara ute och gick lite”… (Jag vet, idiotiskt!) 😛

Veckans som varit!

Hur som helst. Det blev totalvila lördag, söndag och nästan hela måndagen.
På kvällen var jag inne i stan och körde en timmes Yin Yoga! Välbehövligt, skönt och perfekt ”uppstart inför veckan som kom.
Sedan var det totalvila hela tisdagen. Eftersom jag räknade måndagens yoga som nästan-vila, testade jag att springa i onsdags. Det kändes helt ok, men jag borde nog ha väntat ytterligare en dag eller två. Tunga (!) ben…

Idag är ryggen helt öm – Träningsvärköm.
Körde ett styrkepass med fokus på rygg igår kväll. Där kände jag mig stark! Även om de (hjälpt till att bära) burit runt på ryggan, har de inte alls tagit lika mycket ”stryk”.

I matväg har jag varit sååå hungrig! Hela veckan!
Magen har varit som ett svart hål. Mätt i en timme efter måltiden, sedan har jag varit hungrig igen. Livsfarligt… Men säkerligen behövligt. Med sådan ämnesomsättning satt kalas och glassbomb inte helt fel, i onsdags…!

Idag ska iväg och grilla hos vänner. = Mer mat…! Jag klagar inte. Inte kroppen heller. 😀

Styrkepass. Fokus rygg och axlar.
Fotot är taget innan sista setet militärpressar. Mjölksyra och trött blick…! 😀

8 thoughts on “Återhämtningsvecka – kind of…

  1. Ping: Jotunheimen – Dag 4 & 5! | Rund är också en form - Trail & Träning

  2. Bara att lyssna på kroppen. 🙂 Gå länge och mycket är superbra för kondisen så vila i den vetskapen. Kortare, lite ”intensivare pass, kan vara en bra grej för att liksom komma ur ”seghetskänslan”. Dvs inga långa sega och ”småduttande” utan mer pang på under kort tid. 🙂 Extra magnesium är också ett tips. Ta på kvällen. Och ta ”tillräckligt mycket”. (Ganska svårt att överdosera.)

  3. Alltså att gå i fjällen med ryggsäck – det måste ju vara skitbra träning! Annars är jag som du – promenader kvalar inte in – inte ens i powerwalk-tempo. Inte heller yoga ser jag som ”riktig” träning (trots att jag kan få grym träningsvärk på underliga ställen :-))

  4. Haha ja, varför godkänner man inte gång/promenader för träning. Dumt. Riktigt dumt. Men jag är likadan… Men ja, tusan vilken vandring ni gjort.

  5. Exakt, varför har man så svårt att fatta att gång faktiskt kan vara träning? Att gå i backig terräng kan ju t ex vara jobbigare än en jogg på platt mark, men ändå tänker man att det bara var joggen som var träning, det andra var ju bara en promenad. Jättekonstigt tänk. Nej, var du nöjd med att ha fått till massor av fjällträning istället! 🙂 Kram.

Kommentera

