Springa i regn & höstlängtan!

Det är många därute som är så kallade sommarlöpare.
Som slutar springa när det blir mörkare på kvällarna och/eller när hösten drar in; med sitt gråa, fuktiga, regniga skepnad. Mitt tips till er: Ge det en chans! Testa att springa även höst och vinter. Det är något särskilt med varje årstid. Det kan låta som en klyscha, men det är något särskilt med att springa med regnet smattrandes mot ansiktet. Eller när det faller lätta snöflingor och man hör hur det knarrar under skorna.

Själv älskar jag hösten!
Min absoluta favoritårstid; inte bara när det gäller löpningen, men även när det gäller löpningen. Tiden vi befinner oss i (än så länge) är väl kanske mer sensommar, men det har känts lite ”höstigt” sista tiden. Och förlåt om jag går händelserna i förväg nu, men jag njuter faktiskt. Eller såsom kloka Nina (be)skrev det i ett av sina inlägg: Sadhana & Sensommarbliss.

”Nu när luften svalkar av och det blir dunkelt om nätterna, mojnar det inuti mej”

Exakt så känner jag när September och Oktober närmar sig.
Jag blir liksom märkligt lugn inuti, även om det ibland är mycket som snurrar på runt omkring mig.

Bara över den där tröskeln…!

Och det här med att inte vara en sommar/solskenslöpare.
Gårdagens plan var att ge mig ut på en löprunda – i regnet. Istället för att bara ge mig ut tidigt på förmiddagen och sedan kunna fokusera på annat, sköt jag på det. En timme, tre timmar och plötsligt hade nästan hela dagen gått. (Varför gör man så…?)

När jag, vid 17.30, äntligen fick tummen ur var det ju väldigt skönt.
”Såklart”! Visst, jag fick kriga lite första km för de var riktigt sega. Jag antar att sviterna från slutet av veckan, fortfarande tar ut sin rätt… Men ju längre jag sprang, desto piggare blev kroppen. Och för varje kilometer regnade det lite mer.

Åttonde och sista km, sprang jag över åkrarna med regnet smattrandet i ansiktet. Hela kroppen var genomvåt sedan länge, men ändå hade jag en sån där bubblande, fnittrig känsla långt ner i magen. Älskar det – På riktigt! 🙂  ❤

 

7 thoughts on “Springa i regn & höstlängtan!

  1. Helt enig! Hösten är verkligen underbar just för löpning. Även om jag nog är allra mest vintermänniska…

  2. Trots att jag inte är något stort höstfan så är det helt klart den bäst spring-årstiden. Så friskt och härligt. Skönt att du kom ut, och ja, man ångrar sig aldrig 🙂

  3. Härligt med lite högre luft!! Varje årstid har sin tjusning och jag är nog mer en lite vår-sommar-höst löpare 🙂 Men det beror på att jag älskar mina gruppträningar som jag går på under höst-vinter-vår är betydligt roligare än löpning! Löpningen är bara till för att underhålla min kropp under tiden hehe
    Kram Cia

  4. Åh, du fina trailsyster 💕 Tack för länkkärlek och för att du får mina ord att framstå som poesi! Kramkram! Och jaaa, hur härligt är inte årstidernas växlingar, det är ju det som ger löpningen sin tjusning. Att det inte alltid är spikrakt, vindstilla och soldis. Jag känner helt klart att jag lever mer när naturen, bokstavligen, kommer innanför löpskorna 😁

Kommentera

