Race rapport – Bagheera Fjällmaraton Sälen – Del 1

I fredags bar det iväg mot Sälen.
Jag hade tagit ledig och hämtade upp Ida och Linnéa vid Alingsås centralstation tidigt på förmiddagen. Sedan bar det av norrut och redan då diskuterades löpning och bloggupplägg som om vi hade känt varandra hela livet!

Vi stannade till vid ”Grön Ko” i Värmlandsbro, strax utanför säffle.
Ett café och saluhall som jag har besökt tidigare, på familjen regelbundna resor till Nordvärmland. Fantastiskt god mat och man slipper ”vanlig” vägkrogemat eller hamburgehak.

Efter 6,5 h bilfärd var vi äntligen framme och fick krama om Mari, som redan var på plats i lägenheten.
Vi konstaterade snabbt att vi hade perfekt läge. Utsiken var över start-/ och målområdet – Krypavstånd alltså! Och när man stod där i fönstret, började det plötsligt kännas ”på riktigt”.

img_1638

Efter att ha installerat oss lite grann, bar stegen ner mot Ica.
Såsom vi handlade skulle man kunna tro att vi hade tänkt att bo där i en vecka!

img_1730

Efter lite övervägande kom vi överens om en klassiskt uppladdning;
Pasta-/kolhydratladdning i form av Carbonara. Om det är 100 % optimalt eller inte, ska jag låta vara osagt. Men det var jäkligt gott! Receptet för 4 personer skulle innefatta 0,5 dl grädde (?!) Linnéa och jag beslutade att 5 dl, det är lagom… Haha! 😀

img_1731

Vi satt och pratade hela kvällen!
Hur mycket kan man ha att prata om? Mycket, uppenbarligen..! När mörkret föll var vi nog alla lite smått uppe i varv.
”Bara 12 timmar kvar. Bara 10 timmar kvar…” lät det under kvällen.

img_1734

Raceday – Nu kör vi!
Fast riktigt så tänkte jag inte. Vi hade ställt klockan på 06.30 för att hinna upp i tid, käka och sedan ta det lugnt ett tag, så att maten han ”smälta” undan. Jag som normalt sett varken är morgonmänniska eller ”äta mycket frukost-människa” hade lite problem med att få i mig allt. Smörgåsen bara växte i munnen och ett lätt illamående spred sig i kroppen, ju längre tiden gick. Shit, vi ska springa en halvmara idag! I fjällen…! Hur kuperat kommer det att vara??

img_1735

Grymma, laddade tjejer utanför lägenhetshotellet!
Från vänster: Mari, Susanne, Jenny och Linnéa!
Ida höll på med sista-minuten-grejer här (…) 😉 och vi andra började bli lite stressade när vi insåg att det bara var 5 minuter kvar till start. Tur att starten låg, inte ens 100 meter därifrån!

img_1736

Det kändes riktigt overkligt, när vi väl stod vid startlinjen!
Överallt såg jag människor som såg grymt vältränade och ”trailiga” ut. Vad gör JAG här…?? tänkte jag flera gånger. ”Jag kommer komma sist!”
Märkligt att man (jag) tänker så, när planen faktiskt bara var att njuta av själva upplevelse på fjället! Någonstans därinne bor den där jäkla prestationsprinsessan, även om hon sällan får komma fram (längre).

Ok, nu gäller det. Nedräkning! 10…….5…4…3…2…1…
Shit, jag ska verkligen göra det här…!!
😮

img_1737

9 thoughts on “Race rapport – Bagheera Fjällmaraton Sälen – Del 1

  1. Ping: Bucketlist Juli / Augusti – Hur gick det? | Rund är också en form - Trail & Träning

  2. Efter att ha läst rätt många racereports nu på sensommaren, speciellt långa löplopp har jag också ställt mig frågan att det måste vara sjukt jobbigt med tidiga morgonstarter för då måste man ju gå upp jobbigt tidigt för att få i sig ordentligt med energi/frukost men ändå så pass lång tid innan att magen vill ta det. Jag kan inte springa på 2h, tänk då om starten är 05.00 som Ultravasan eller liknande? Jag har inte erfarenhet av det där, bara tidiga andra lopp (inte långlöpning) och då kan man ju äta (eller i alla fall jag) närmare inpå prestation.

  3. Ping: Race rapport! Bagheera Fjällmaraton Sälen – Del 3 | Rund är också en form - Trail & Träning

  4. Ping: Race Rapport! Bagheera Fjällmaraton Sälen – Del 2 | Rund är också en form - Trail & Träning

Kommentera

