När kroppen får bestämma!

Vilken helg vi har haft, eller vad säger ni!
September är en favoritmånad oavsett väder (pga av den stillhet som infinner sig, både inom mig och i naturen) men när det är gyllene soltimmar och ljumna vindar, blir den så där extra härlig!

Som jag nämnde tidigare, hade jag lite förkylningskänningar i fredags, när jag egentligen hade tänkt träna. Därför blev det vila hela fredag, hela lördagen och nästan hela söndag.

På söndag morgon kände jag mig fortfarande inte sämre. Eller rättare sagt, t.o.m. bättre. YAY!
Jag vågade dock inte köra något löppass. Istället blev det en promenad med Love och de två äldsta barnen. Vi passerade grannens islandshästar, som var nyfikna. Extra nyfikna på Love…! 😛

Efter promenaden kändes kroppen fortfarande bra.
Och rastlös…! Därför valde jag att dra till gymmet senare på kvällen med den tydliga planen: ”Testa kroppen. Om den säger stopp, så stoppar jag. Direkt!
Jag började med cykel. Av någon anledning känns det mer skonsamt än löpning, även om det också innebär konditionsträning. Jag bestämde mig att inte överstiga 65-70 % av min maxpuls. Lugnt och fint. (Och svårt, då jag så gärna vill ”kötta” på när jag cyklar…

Kände efter. Fortfarande ok känsla? Japp!
Det blev lite prehab-styrka; tåhävningar och flera olika coreövningar. 20 minuter senare – Fortfarande rastlös. Hur kan jag fortfarande vara rastlös??
Satte mig i benpressen, med tankarna: ”Styrketräning är inte lika jobbigt för kroppen. Många och lätta repetitioner”. (Eum…)

Och när kroppen överraskar!

Började med 85 kg. Det kändes förvånansvärt lätt…
Höjde till 109 kg. Fortfarande inga problem med 15 repetitioner. Höjde förbryllat till både 125 och 141 kg. Vad är det som händer? Jag kan fortfarande köra på samma antal repetitioner (15 stycken)…?!
Vid 149 kg. För där började det kännas lite jobbigt. Började kännas jobbigt?? Nu ska jag låta det vara osagt, men har för mig att mitt PB på benpressen ligger på 149 kg? Och då pratar vi typ ett fåtal – Ca 4-5 repetitioner.

Just den här dagen vågade jag inte prova mig på en ökning.
Utan körde 3 set x 15 reps (!) på 149 kg. Men gissa om jag var sugen på att testa typ 165 kg?! Den som väntar på något gott……? 😛

6 thoughts on “När kroppen får bestämma!

  1. Ping: Stiglöpning – Holleden! | Rund är också en form - Trail & Träning

  2. Cykling ÄR skonsammare. Helt enkelt för att den är helt stötfri. Särskilt om den står fast på ett gymgolv. 😉 Gött att du kommit i gång igen!jag tror ju inte på ”helvila” (om man inte är sjuk förstås!) utan på lågintensiva rörelser så kroppen inte slaggar igen. Men alla är olika och det beror kanske på vad man är van vid. KRAM

  3. 149 kg? Wow det låter JÄTTEmycket! 🙂 (Säger den som aldrig vågar testa mer än ett par-tre viktskivor i maskinerna omifallatt det skulle råka vara en liten aning tungt…)

Kommentera

