Kvar på mitt löpar-CV: Springa ett maraton!

När jag läste Sofias inlägg ”111 frågor och svar” skrev hon att hon hade spungit/tävlat på alla sträckor utom halvmaran. Då kom jag att tänka på en sak. Jag har ju faktiskt sprungit alla varianter av lopp, utom just ett maraton. Det är ju nästan så att det måste vara dags för det. Eller…? 😛

”Hur svårt kan det vara?”

Tanken på en mara har faktiskt funnits i huvudet ett tag.
Men det har känts orimligt. Lite för långt. Nu blev det ju så att jag, av någon outgrundlig andledning ”råkade” köra ett ultralopp först. Så kan det gå, när huvudet är dumt och kroppen får lida! 😉

Ni vet, min inställning: ”Hur svårt kan det vara?” besvarades under de sista 5-6 km på Hallands Ultra. Det kan vara JÄVLIGT svårt! Så svårt att man vill ge upp med bara ett fåtal km kvar (!) och istället sätter sig ner i skogen och gråter.
Samtidigt fick det mig att tänka: Om jag nu klarade den där ultran (till slut), varför skulle jag inte klara en mara?

IMG_0257

Maratonlopp jag kan tänka mig.

Som jag nämnde för bara någon dag sedan;
Helsingborg Maraton är ett lopp som (märkligt nog) tilltalar mig, trots det faktum att det går på asfalt. Plus att Anna (tydligen) säger att det redan är bestämt att jag (och några till) ska komma ner nästa år…(?!) Hehe! 😉

Övriga maror som jag kikat lite på är:

  • Nykomlingen inför 2017, Jönköping Maraton! Det är ju dessutom nästan på hemmaplan, ju!
  • Vildmarksleden mellan Skatås och Hindås – Skogsmaran.
  • Bagheera Fjällmaraton. I år kändes det som att jag lätt hade kunnat fortsätta, men samtidigt. Frågan är om det bara var ett ögonblick av runners high? Hade jag orkar (på riktigt) om någon hade sagt till mig att springa ett varv till…? 😛
  • Nästan nykomligen (vad gäller maratondistansen) – Black River Run Maraton. En omväxlande varvbana på 16,1 km, med både tekniska stigar, motionsspår, grusväg och lite asfalt. Det känns som att man inte borde ”hinna tröttna”?
  • En mara som Linnéa tipsade om – Österlenmaran / Österlen Lyser i november. Starten går först på kvällen och det är en ”orm” av pannlampor som ringlar sig fram. Längs loppet brukar byborna i de byar man passerar, ha tänt marschaller. Låter himla häftigt!
  • Något annat som vore häftigt är att testa någon mara runt om i Europa. Jag tänker först och främst på Oslo Maraton, eller Köpenhamn Maraton. Framför allt för att det är relativt nära. Men finns det någon kanonmara på annan ort som ”man inte får missa”…?

Har ni något maraton att tipsa om, som är annorlunda eller extra vacker? 
(Platta, gråga, lååånga raksträckor undanbedes. Jag springer inte för PB, utan för upplevelsen). 🙂

14 thoughts on “Kvar på mitt löpar-CV: Springa ett maraton!

  1. Spitsbergen marathon på svalbard. det var toppen, nu i höst skall vi ti scotland, Loch Ness. fårse va det blir till 🙂

  2. Varför inte i Finland? Kolla in Nuuksio Classic Trail Marathon (nuuksioclassic.com), ett jättefint traillopp i en Nationalpark bara 25 km utanför Helsingfors centrum. Loppet ägde rum förra helgen så det finns en massa bilder på hemsidan.

  3. Maraton är da shit faktiskt, det är nåt magiskt över den distansen. Helsingborg verkar kul, jag har aldrig testat den…fast jag är förälskad i Stockholm, fast jag är ju asfaltslöpare. Men känslan av att vara en va över tio tusen, de alldeles magiskt fantastiska funktionärerna som peppar och Stadion! Att få springa in genom porten och de där sista metrarna på löparbanorna med faktiskt publikjubel. Svårslaget fär en långsamlöpare som jag

  4. Jag har sprungit ETT maraton, o det var Helsingborg förra året. Jag gjorde det för upplevelsen, det var helt toppen! Varierad bana, ett varv, toppenpublik.
    Annars är jag också sugen på Skogsmaran o hakar gärna på den till nästa år:)

  5. Ja! Kör Österlenmaran! Jag sprang det ett år (men bröt efter 33 km eftersom jag sprang alldeles själv och inte orkade peppa mig själv, till slut lockade det mer att skita i det och åka hem till soffan). Men det var riktigt häftigt fram till 21 km, för så länge var det fortfarande mycket folk i närheten, och att se ”lysmasken” som skapades av allas pannlampor mot framförvarandes reflexväst var rätt häftigt 🙂

  6. Skogsmaran! Skogsmaran! Skogsmaran! En av mina absolut bästa löparupplevelser ❤ Hade i och för sig en väldig tur med vädret också 🙂

  7. Tja, Vemdalen Fjällmaraton kanske? Eller varför inte Bydalen fjällmaraton, där får du garanterat inga platta partier och får springa 50 km! Mäktiga vyer och mäktiga stigar.

Kommentera

