En kropp som skriker vila, när huvudet säger träna!

Varför är det så svårt att vara i fas med sig själv?
Det händer ju (ganska) ofta att huvudet ber: ”Vi kan väl vila idag..?” när kroppen egentligen är frisk, hel och i behov av att röra sig! De där viktiga dagarna, när man behöver pusha sig själv lite extra, för det är då man behöver träningen som mest. Och det är då det (oftast) känns som bäst efteråt!

Det ologiska i en hjärnas logik.

Hur kan huvudet då få för sig att säga: ”Klart vi ska träna idag!” när kroppen är känns som en säck potatis? Det är tre dagar sedan jag sprang ett terränglopp och mådde skit! Och så sitter jag och kollar in eftermiddagens gruppträningspass, trots att jag knappt orkar hålla ögonen öppna. Ibland undrar jag faktiskt om hjärnan är lite dum i huvudet…! (Hm…Kan en hjärna vara dum i huvudet?)

Jag sov som en gris inatt (på ett bra sätt alltså) och vaknade med en riktigt bra, utvilad känsla! Just då. Ett par timmar senare kände jag mig helt slut (igen). Kroppen känns inte alls återhämtad efter helgen pärs. Jag tycker den är seg, trött och musklerna känns ”långsamma” på något sätt. Även när jag går.
För att inte tala om huvudet. Jag har ingen huvudvärk eller så, men hela hjärnan känns liksom totalt energilös. Förutom när den tillfälligt gör mun-mot-mun-metoden med sig själv och får för sig att den ska övertala kroppen att träna, då…(?!) 😛

För en gång skull; tacksam över VAB!

Idag ringde stora grabben till jobbet strax innan klockan 14 och ville bli hämtad från skolan.
Han mådde inget bra, sa han. Det blev alltså ett par timmar VAB på eftermiddagen. Och självklart är det synd om sonen (som nu ligger utslagen i soffan) men ska jag vara ärlig var det rätt skönt att jag fick kort(are) arbetsdag. Ett par timmars extra vila – Obeskrivligt nödvändigt!

Ikväll gör jag som Bosse Bus – chillar! 

katt

8 thoughts on “En kropp som skriker vila, när huvudet säger träna!

  1. Haha! Hjärnan kan absolut vara dum i huvudet! Inte mycket sunt förnuft har den heller. 🙂 Det har katter däremot, så du gör helt rätt som låter dig inspireras.
    Vilken otrolig skillnad mellan dina två lopp Sälen och Risveden. Inte alls otroligt att du har rätt och att Risveden kom väl nära inpå Sälen. Det är ju lätt att glömma att man faktiskt sprungit en halvmara när man är hög på löparglädje. 🙂

  2. Ja, det är märkligt. Själv går jag runt och blir duracellpigg när jag egentligen är supertrött. Som en extra växel som inte borde existera. Inte just då i alla fall. Kram.

  3. Idag lyssnade jag faktiskt på rätt sätt på min kropp, eller min knopp var i samklan med min kropp och ville samma sak så det blev en lång barfotapromenad på stranden istället för tung styrketräning på jobbet. Jag är glad att jag gjorde just det för nu mår jag i alla fall lite bättre än jag gjorde innan idag!

Kommentera

