Träningsvärken och draken!

Träningsvärken sprider sig i kroppen.
I ett försök att väcka kroppen till liv efter senaste dagarnas ”dvala”, drog jag till gymmet igår. Att springa var det aldrig tal om. Det var ju 26 grader ute, alldeles för varmt om du frågar mig!  I alla fall om det gäller ansträngande aktiviteter.

Och så har vi den där känslan igen.
Gå på känsla-tänket, som är min bästa vän. Lyssna på kroppen – den vet bäst, om man bara lär sig lyssna.
Det slutade med att det blev mest fokus på bröst och axlar. Och lite ben; bland annat. raka marklyft. Bänkpressen och den sittande axelpressen visste vad den tog. Jösses, vad musklerna är möra där idag! 😛

När kroppen kändes så där mjölksyradarrig och bara ville gå hem.
Då kontrade jag med… TADAA! En timmes sköööön Yin Yoga! Varken jag eller kroppen ångrade oss! Så fanastiskt sköönt..! ♥

Inte kompis med draken!

Eller ja, förutom ”draken” då möjligen. Den positionen är en av väldigt få positioner, som jag faktiskt känner liiite hat till. Hat är ett starkt ord, men jo. Det beskriver känslan ganska bra ändå.
Instruktören sa flera gånger att just den här övningen kan kännas oerhört intensiv. Jo tack, jag har märkt det… 😮

Jag försöker slappna av, men det går verkligen inte!
Jag vet inte hur många gånger jag har försökt att andas förbi den där stramande, brännande känslan, som alltid kommer i höft och axlar, även om jag försöker att göra den så ”snäll” så möjligt. Ändå slutar det med att jag börjar darra. Innan jag slutligen (efter 4 långa minuter) får går ur positionen.

img_9385

Annonser

10 thoughts on “Träningsvärken och draken!

  1. Det ÄR en intensiv position och kanske du helt enkelt ska backa lite? Jag brukar fundera på vad det är för emotionellt jag sätter i gång. Inom yogan säger man att runt höfterna sitter mycket av våra krav, rädslor och prestationsångest. Just draken öppnar upp ffa. andra och tredje chakrat. Jag säger inte att det behöver vara det som ”spökar” hos dig men det är onekligen intressant att fundera på, eller hur? KRAM

  2. Haha, där ser man. Draken är en av mina favoriter. Men våra kroppar är alla olika och vi har ju olika förutsättningar. Jag bara HATAR happy baby! Kan omöjligt ligga rak i ryggen och rumpan i golvet och så upp med benen. Hu… För att inte tala om en halv happy baby. Bläääää.

  3. Var tvungen att först googla yin-yoga och draken och sedan prova. Vi har nog alla våra styrkor och svagheter, för den är nog inte min värsta… Jag kan däremot inte sitta på knä på mina hälar – kommer helt enkelt inte ner och det gör asa-ont 🙂 Man kan ju tänka att det är det som känns mest som man behöver mest kanske? Eller är det självplågeri?

  4. De flesta yogapositioner kan vara sköna om man bara tar sig tid att gå in i dem mjukt och utan att pressa. Men sen finns det vissa som liksom alltid känns fel för min kropp. ”Bordet” t ex känns jättefel i axlarna för mig. Jag undrar om man har vissa positioner som helt enkelt inte funkar för ens kropp.

  5. Älskar draken och alla övningar som stretchar kring höfterna. Fast i yin-versionen vetetusan. Har inte fastnat helt för yin och att vara så himla länge i varje position. Det gör liksom ont till slut oavsett hur skönt det är i början…

    • Jo, men att köra stretch för höfter/ljumskar brukar kännas helt ok. Men det är någonting med den där yin:en alltså.
      Det känns inte ens bra i 30 sekunder (vilket jag oftast fixar när jag ”bara” stretchar?! Hm…?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s