Vem är löpare & Hur man flyttar gränser!

Det fanns en tid, för inte alltför längesen, när jag tyckte 2-3 km var tillräckligt långt att springa.
Och 6-7 km var jättelångt! Därför känns det faktiskt lite märkligt när man numera kan komma på sig själv att tänka:
”Hm… Jag kör nog en ”vanlig”  distansrunda på 10 km-runda idag.
Och man gör det dessutom utan större bekymmer. (Även om inte alla rundor känns fantastiska, såklart!)

Hade någon frågat mig för 5-10 år sedan om jag trodde att jag skulle bli en ”sån där springande/tränande människa” hade jag nog bara skrattat eller dissat samtalet helt. Visst, det hände väl att jag gav mig ut på enstaka joggrundor i unga år, men det blev aldrig något regelbundet.

Ligga kvar i soffan.

Det var ridningen som var min passion i många år och när jag slutade rida, tog det nästan 10 år (!) innan jag:
1. Dels började springa och
2. Dels lyckades passera den där ”gränsen” i löpningen/träningen.

Den där gränsen jag tror att man faktiskt måste passera för att fastna! Det är nog väldigt få (om någon) som älskar sina första löppass…!  Det är så lätt att börja springa ett par veckor eller månader och sedan ”glömma bort det” eller ligga kvar i soffan för att det känns lättare och skönare, just då.  Vad man inte inser är att man istället missar man den där härliga, endorfinfyllda känslan efter passet!

Längden har ingen betydelse!

Vad jag vill säga är att det spelar ingen roll om man springer 1 km eller 4 mil.
Om man springer är man en löpare. Punkt! Man behöver inte känna några som helst krav på varken sträcka, tempo, kroppstyp eller kläder (Skaffa däremot bra skor!). Så länge man tycker det är kul och man mår bra av det – bara kör! 🙂

Seså. Ut och gå, lunka, jogga, spring! 
Om jag kunde göra det, kan alla.l Promise!

Petra Månsson skrev ett klockrent inlägg inom samma ämne:
Nej, man måste inte köra en Ironman för att duga!

4 thoughts on “Vem är löpare & Hur man flyttar gränser!

  1. Japp! Kommer man över tröskeln, som du är inne på, så är man där. I löpningen. I att vara en löpare! Jag behövde några försök genom åren, men sista gången gillt 😉 och nu är jag trygg i mitt spring.
    Kram löparsyster!

  2. Precis! Bra skrivet! Deet är precis sånt här som måste skrivas och läsas för att fler ska vilja och våga röra på sig mer. Gärna i löparskor… 🙂

  3. Så himla sant detta! Efter ett tag tycker jag också att man passerar en magisk gräns där löpningen blir ens källa till styrka! Nu är jag lite ur gängorna, men har försiktigt satt igång att löpa igen. I oktober tänkte jag faktiskt testa på att göra ett runstreak! Dvs löpa varje dag i en månad 🙂 Flera dagar i veckan blir det bara 1 km om dagen (det är vilodagarna), medan det blir 3-13 km de andra dagarna. Hoppas att jag håller mig skadefri!

Kommentera

