Smink när man tränar?

Vad är det med människor och smink? Varför ”måste”, eller rättare sagt; varför vill man ha smink på gymmet?

Det känns bara som att mascaran rinner, foundation och rouge blir randigt av allt svett. Förutom att det ser hemskt ut, svider det inte i ögonen, t.ex….? Och huden kan väl inte må bra ”därunder”…? 😦

Är det verkligen så hemskt att gå och träna (eller över huvudtaget gå ut) utan smink? Ligger det såpass mycket mer  bakom ”myten” (?) om att gymmet är raggningsställe …?

Brukar ni ha smink när ni tränar? 
Och i så fall varför?



Annonser

Ibland ändrar man sig.

Jag hade bokat in ett spinningpass igår kväll, men när det väl kom till kritan var jag inte alls sugen på konditionsträning, så jag bestämde mig för att köra på gymmet istället. Det var mer än en vecka sen jag körde någon styrka, så det var ju bra att suget fanns! 🙂

Däremot kändes energin sådär jag värme upp 15 minuter på crosstrainern. Kände mig seg och darrig i kroppen, trots att jag hade ätit både lunch och mellanmål på det.
Som tur var släppte det efter ett par styrkeövningar. Men vet inte varför känslan infann sig över huvudtaget? Det blev i alla fall mest fokus på rygg och axlar. Men även lite ben och bisceps.

  • Latsdrag, 38,5-31,5-31,5 kg: 3×10 rep.
  • Ländpress, 52-45-45 kg: 3×15 rep.
  • Rodd med skivstång 20 kg: 2×10 rep.
  • Rodd med skivstång, brett grepp 20 kg: 2×10 rep.

  • Axellyft framåt, hantel 4 kg: 2×12 rep.
  • Axellyft åt sidan, hantel 4 kg: 2×12 rep.
  • Axellyft åt sidan, kettlebell 8 kg: 1×10 rep per sida.
  • Axel-serie (90gr ut åt sidan-”handsup”-hantelpress och ner igen) 4 kg: 1×10 rep.
  • Baksida axlar, framåtlutad hantelrodd 4 kg: 2×10 rep  
  • Stående rodd med 2 st 8kg kettlebell: 1×12 rep.

  • Benpress, 52-45-45 kg: 3×12 rep.
  • Benspark, 38,5-31,5 kg: 2×12 rep.
  • Biscepscurl hantel 4 kg: 3×15 rep.


    Herregud, vilken kontakt jag fick?! Framför allt axlarna och ländryggen. Aj aj aj! Kommer säkerligen får träningsvärk idag/imorgon…! 

    Tjurruset, släng dig i väggen!

    Jag skulle ha kört spinning och yoga igår kväll, var det tänkt. Men jag hade en halvkass känsla i kroppen, så jag lät bli. Idag känner jag mig inte heller helt hundra, men något bättre. Får se om jag vågar ge mig iväg senare idag.

    Jag har ju kikat lite på ”Tjurruset” och tycker det har varit en utmaning utöver det vanliga. Men så hittade jag det här. Inte riktigt en löptävling förvisso. Men 12,8 km hinderbana; med iskallt vatten, lera, taggtråd, elektriska stängsel, undervattenstunnlar och eld (!) :-O

    Tough guy” heter tävlingen och går av stapeln på Engelska landsbygden. Det ser verkligen helgalet, men ändå lite lockande ut, på något sätt… 😉


    Vårens uthållighetsträning är (nästan) bokad.

    Mitt gym har uppladdning inför Vätternrundan. Inte för att jag ska vara med på den (vad jag vet). Men behöver definitivt vänja kroppen vid längre pass, inför terrängrundan. Och cykling är ju ett skonsamt, bra komplement! 

    Första 2 timmarna var idag. Tyvärr kunde jag inte vara med. Men någon gång ska jag väl kunna få till söndagar. *håller tummarna* Även om det, tyvärr är en dum dag, för min/vår del.


    Sen blir det ett 3, 4, 4 1/2 och slutligen ett 5 timmars-pass (!)
    Får se hur länge jag orka hänga på.  🙂