Mage/Rygg/Triceps/Axlar

Gårdagens styrkepass fokuserades till rygg/mage/triceps och axlar.

Ländrygg (maskin): 3 x 10 st: 45 – 52,5 – 45 kg.
Latdrags: 3 x 12 st: 25 – 31,5 – 25 kg.
Maskinrodd (våg-/lodrätt grepp): 2+2 x 10 st: 18 – 25 – 25 – 18 kg.
Tricepspress: 2 x 15 st: 11 – 11 kg.
Crunches (maskin): 2 x 20 st: 38 – 45 kg.
Axelpress (maskin): 2 x 12 st: 18 – 18 kg.
Axellyft framåt (hantlar): 2 x 10 st: 3 – 4 kg.
Bålrotation: 3 x 12 på varje sida: 29,5 – 29,5 -29,5 kg.
Fällkniv/planka på pilatesboll: 2 x 10 st.
Fick (för en gång skull) riktigt bra kontakt när jag körde maskin-crunches! De sista två var riktigt seeeega! I axelpressen var det också grymt bra kontakt! (Som vanligt får jag väl säga. Undrar varför den alltid känns bra?)
Men jag måste ju erkänna (som nybliven löparfreak) att styrketräningen inte alls känns lika jobbig som löpningen?! (Nu får jag kanske någon på mig, men förstå mig rätt…) 🙂
Annonser

Vad var det sa du? Vad?

Jag hade tänkt att köra spinning igår men det blev ingenting. Jag hade ont bak och på vänster sida om höger vad. Vågade inte chansa, även om spinning förmodligen hade varit mer skonsamt än löpning (som förmodligen orsakade känningarna).


Idag drar jag nog till gymmet och kör lite styrka istället. Rygg och mage ska få sitt och sen kanske bröst/axlar (om jag hinner med)! 🙂

Rekord!

Nytt personbästa på gårdagens löprunda: 6,19 min/km! Yeay!!!

Inte nog med det. Det jag är mest nöjd med att min forna rekord var på en kort(are) 3 km-slinga. Det nya presterades på en 4,6 km-runda! :-))

Midsommar-maten

Jag känner mig nöjd att jag kom ut på den där löpturen i helgen, trots en massa festligheter. Man kan så här i efterhand bara konstatera att på matfronten gick det ju inte lika bra

Inte mycket alkohol-kalorier, men däremot mat-kalorier. Inte pga onyttig mat för jordgubbar och sill är ju inte så farligt. Utan mer pga (för) mycket mat! Och framför allt godiset som slank ner på kvällarna när vi satt och spelar kort och tjötade.

Uj uj, nu blir det skärpning igen! Men jag kan ju helt klart konstatera att sockerchocken i helgen har gjort att man är grymt sötsugen (igen). Usch… 😛

Klart man tränar på midsommardagen!

Midsommardagen. Tillbringades i Norra Värmland. Hoppa över träningen? Inte då! 😉

I brist på gym så var jag såpass förutseende att jag hade packat ner löparskorna. Men upptäckte att jag hade glömt sport-BH:n. Jag lät inte det stoppa mig, även om det var en annorlunda (inte så bekväm) upplevelse att springa med amnings-BH…. Ha ha!

Första 2 km kändes otroligt härliga. Mycket flack mark och nedför och vid halvtid hade jag sprungit på 11 min och 15 sekunder. 5,37 min/km-tempo UTAN gångpauser! 🙂

Vägen tillbaka kantades dock av samma sträcka men motsatt håll = mer uppför än jag trodde/kom ihåg. Tänk vad man kan förtränga att det lutar LÄTT nedför! 😉

Jobbigt var det men jag tvingade mig själv att springa uppför två sega backar, för konditionens skull. Annars blev det mest snabb gång. Hela rundan (4 km) slutade på 6,53-tempo. Under förutsättningarna (backarna) var jag ändå nöjd!