Chocka kroppen med tung styrketräning!

En arbetskamrat sa för någon vecka sedan att hon har lite viktfobi. Inte vad gäller sin egen vikt alltså, utan när det gällde styrketräning. Att det sitter en mental spärr som säger att hon inte klarar av eller vågar köra tungt. Jag kände igen mig! Så idag gav jag mig tusan på att det SKA gå att köra tungt! Jag blev dessutom inspirerad av Anna häromdagen, när hon tipsade om säker, tung träning.

Sagt och gjort. Det blev inte mindre än fyra personbästa! Såå nöjd!!

Latsdrag, 4 set. (PB 45 kg)
Benpress, 4 set. (PB 65 kg)
Benspark, 3 set. (PB 52 kg!!) Största förbättringen och det brände GALET mycket i låren!
Marklyft,  3 set. (PB 32 kg)
Smal rodd (skivstång), 2 set.
Bred rodd (skivstång), 2 set.
Tricepspress, 3 set.

Jag körde mellan 6-8 rep. Mestadels 8, så egentligen hade jag nog kunnat köra liiite tyngre ändå. Men vågade inte pressa kroppen för hårt så här ”första” gången jag kör tungt på, jag vet inte när…?!
Jag kan ju säga att kroppen var helt slutkörd och mör när jag gick därifrån. Darrade i varenda muskel jag hade kört! 🙂

Vågar /brukar ni köra tungt?

 

Bild lånad från friskushalsan.se

Bild lånad från friskushalsan.se

Annonser

Fredagsmys – I två olika tappningar!

Idag är sambon äntligen hemma igen efter en tripp till Tyskland.
Då blir det gymmet!  Vad det blir vet jag inte. Än. Ni vet jag och planering…. Haha! Väskan är i alla fall packad och med i bilen.  Jag kör det jag tycker är aboslut lättast, direkt efter jobbet. Fredagsmys i annorlunda tappning.

Efter det är det dags för ”riktigt” fredagsmys. Med barnen och sambon. Det blir mat och brädspel. Och sedan när barnen har lagt sig, har jag äntligen (!) en dejt med (Nej, inte med sambon utan) med mina Riesen-kolor!! 😉
Det går för övrigt bra, vad det gäller att inte äta godis på vardagarna. Förvånansvärt bra! Jag fattar ingenting. Varför gjorde jag inte det här tidigare?? Jag kanske har mer självbehärskning än vad jag själv trott??!

https://i2.wp.com/www.chocablog.com/wp-content/uploads/2010/01/IMG_2270.jpg

Smal är inte alltid hälsa. Men är motion alltid hälsa?

Ann-Sofie som har bloggen RunnersLove skriver idag ett inlägg som är mycket tänkvärt. Läs!

Likaså har DN haft en artikelserie som handlar om den nya ”hälsohetsen”. Att hälsa på något sätt har blivit = motion!  I alla lägen…

När blev det egentligen en merit till civilingenjör-tjänsten att ha med: ”Marathon 3,15.45” i sitt CV…? Villken arbetsgivare tror på allvar att Anna 47 år kommer göra ett kanonjobb som ekonom, bara för hon styrketränar regelbundet…??

Visst kan träning fungera som stresslösande och skadeförebyggande. Men det kan även orsaka skador, stress och hets!
S
nygg och smal är inte hälsa. Lika lite som att motion är hälsa. Jämnt. ALLTID! (Men visst kan det vara hälsosamt. För många).

Därav sagt; mår du bra av att träna. Gör det. För din egen skull! Inte för någon annan. Inte för att bräcka arbetskamrater. Inte för att någon annan säger till dig att göra det. Inte för att vara ”bättre” än andra träningsbloggare. Inte för att imponera på chefen. Utan bara för dig själv!
Mår du bra – först då är det hälsa.

Bild lånad av brakatarina.se

Tuffa Tisdag – Intervallstege – Favorit i repris!

Jajamensan, jag och latmasken tog oss (slutligen) till gymmet igår efter jobbet!
Jag kan ju inte säga att motivationen har återfunnit sig, men ibland kommer man i alla fall iväg på ren vilja och efter de där tröga passen känns det ju faktiskt, i 99 % av fallen, riktigt bra! Så även igår.

Det blev först uppjogg och sedan en intervallstege som jag har någon slags hat-kärlek till! 😉
(Ibland ”slänger jag in” en 1500-ing innan tusingen  men igår hoppade jag över den. 3 km i ett tempo betydligt över bekvämlighetszonen kändes liksom tillräckligt just nu)
* 1000 m  i 5,40-tempo
* 800 m   i  5,20-tempo
* 600 m   i 5,10-tempo
* 400 m  i  4,55-tempo
* 200 m  i  4,30-tempo

Tusingen kändes förvånansvärt lätt. Kunde nog valt ett liiite snabbare tempo där. Men så var den  ju först i ordningen också, så krafterna fanns fortfarande.
800- och 600-ingen var bara rent slit! Uscha vad jag var tung, tokflåsig och smått illamående…! 400- och 200-ingen var förmodligen inte fysiskt lättare, med tanke på det högre tempot. Men det var i alla fall MENTALT lättare, då de inte är lika långa i tid.

Jag var riktigt trött efteråt..! Jag orkade knappt köra nerjogg… Haha! Så ser man till tempot totalt sett var det nog bra. Men lite småjustering kan nog göras till nästa gång. 🙂

.

Yoga varje dag!

Jag lyckades i alla fall ta mig i kragen LITEGRANN igår.
20 minuters yoga i vardagsrummet blev det till slut. Solhälsningar och rotationsövningar. Sköööönt för ryggen! Det märks tydligt att jag är stelare på höger sida av kroppen. (Eller blir det kanske vänster sida som är stel(are), när jag har svårare att rotera åt höger??)

Oavsett vilket så behövs det! Dagligen!  Varför är det så svårt att ta sig tid för dessa korta stunder på kvällarna…? Egentligen borde man kunna köra ca 3 solhälsningar i varje reklampaus! 🙂